marcel
    Hej, jag är 17 år och jag går inte i skola och jag har inget jobb,
    jag gick ungefär ett och ett halvt år på el-tekniks linjen i Jönköping men sedan valde jag att hoppa av då frånvaron blev mer och mer medans min motivation till att gå till skolan bara rasade.

    Jag känner verkligen inte för att börja om gymnasiet och gå tre år till med folk som är två år yngre än mig då det inte är lika enkelt att "få plats".

    Då undrar jag nu vad är det bästa jag kan göra för att få en så bra framtid som
    möjligt.

    - Marcel

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marcel,

    du kan söka jobb /i Sverige får man börja jobba när man 13 år/. har du haft kontakt med Arbetsförmedlingen? Om du skriver in dig i Ungdomsgarantin på AF, kan du ha rätt till någon form av ersättning från det att du fyller 18 år. AF kan också hjälpa till med praktik, stöttning i jobbsökande och kan också "skicka" dig till en Motivationskurs, som ofta finns på folkhögskolorna (kan t.ex vara en 10-veckors lång kurs).

    Du kan också söka till många olika folkhögskolor- till deras allmänna linjer, om du du vill få "gymnasiekompetens"; det är som regel från det att man är 18 år som man kan börja på en folkhögskola men om du fyller 18 år i år /detta kalenderåret/ - så kan du troligtvis börja redan från augusti, trots att du kanske inte är 18 år fyllda när studierna på en folkhögskola börjar.

    Om du har godkända betyg från åk1 på EE programmet, kan du försöka få plats i åk2 på samma program, dvs ej börja från åk1 igen, utan komma in i åk2 till hösten.
    Att vara ett par år äldre än "resten av klassen" har sina fördelar. Du är då mognare med med livserfarenhet och jag är, dessutom, säker på att det kommer i samma klass finnas elever som är äldre än du blir... t.ex pga man kom till Sverige när man var 16 år och läste svenska i ett par år först... eller elever som kommer in på gymnasiet via IM, introduktionsprogrammen. Det är alltså inte alls ovanligt att man är 19 år när man börjar i åk1 på gymnasiet.

    Förutom Söka jobb, kan du kanske själv försöka starta eget företag >>.

    Jag undrar om du har eller har haft kontakt med en KAA-ansvarig? Det borde finnas minst en KAA-ansvarig i varje kommun, och hen känner till de lokala projekt och andra "satsningar" som passar din ålder och din situation. Så, om du inte haft kontakt med en KAA-ansvarig - råder jag dig att ta kontakt. För att kunna plocka fram kontaktuppgifter till en KAA-ansvarig, måste vi  i så fall få uppgift om vilken kommun du är folkbokförd i. Men du kan också få veta vem hen eller de är - via kommunens personal, de i växel kan säkert hjälpa dig med uppgifter om namn, tel.nr och E-postadress till en KAA- ansvarig i din kommun.

    Många ggr behöver man veta Var i landet personen bor och/eller är folkbokförd - för att kunna ge konkreta tips; ex. för ungdomar som är skrivna i Stockholms stad finns det hjälpa att få på Skolslussen Stockholm.