Lina

    Hej! Vad innebär det för mig om jag höjer mina betyg på komvux? Är det då att jag får undervisning i kursen med prov osv som vanlig kurs på gymnasiet eller är det att jag själv måste läsa in material på egen hand och sedan göra en prövning? Och kan jag inte höja idrott och hälsa kursen för att det inte finns som kurs på komvux, hur ska ja då höja mitt betyg? Går det med prövning i kursen istället?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,
    Ja, idrott och hälsa undervisas inte på komvux, så i det ämnet kan man höja sitt gymnasiebetyg endast genom en prövning. Inför prövningar skaffar man sig kunskaperna på egen hand, hur man själv vill (ofta genom självstudier, men ibland finns möjlighet att få viss handledning i samband med ansökan om prövning, det är olika på olika ställen... och har man råd kan man anlita en privat lärare/läxhjälpare).
    Du frågar vad det innebär att "läsa upp betygen på komvux" och svar på den frågan är:
    - man kan mena olika saker, man kan mena både att man läser en kurs på komvux (får undervisning) eller gör prövning och får högre betyg. Får man högre betyg än man hade i samma eller i en motsvarande kurs då har man "läst upp" betyget.
    Eftersom prövningar erbjuds ofta på eller genom komvux (för de som inte är gymnasieelever så klart), då brukar man även vid prövningar säga att man har läst upp betygen (om man gjort prövningar och fick högre betyg).
    Om du har F i en kurs och komvux i din kommun erbjuder den kursen, då finns det en rimlig chans för dig att läsa kursen, alltså få undervisning. Däremot om du har E eller högre betyg, då är det extremt ovanligt att få läsa kursen för att komvux anser i det fallet att du redan har de kunskaper som kursen avser att ge (har man godkänt betyg då har man ju kunskaper i den kursen). Det är inte förbjudet att göra ansökan till komvux men om du söker läsa kurser i vilka du har godkända betyg, var beredd att du inte kommer få studieplats. I så fall får du se om du hittar var du kan anmäla dig till prövningar. Som icke-gymnasieelev. får man göra prövningar i hela Sverige (behöver inte vara i den kommunen där man är folkbokförd).
    Jag hoppas att du nu fick svar på dina frågor!