Z

    Hej! Jag pluggar naturnatur och läser utöver det modersmål (Arabiska) som utökad kurs (100p). (tot 2600p). Jag undrar vad en utökad kurs innebär? Ex om jag får ett A på min utökade kurs men ett lägre betyg på en annan "vanlig kurs" i min studieplan; kommer den utökade kursen att kunna ersätta det "sämre betyget" och det sämre betyget då strykas från mitt jämförelsetal? Mitt intresse är att i framtiden söka in på läkarlinjen, apotekarprogrammet eller BMA-programmet. Kommer den utökade kursen, modersmål (arabiska), att gynna mig? Kommer den att räknas in i min jämförelsetal? Eller kommer den inte att ha någon betydelse för mig när jag söker universitet i framtiden? Tacksam för svar :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Z!
    Utökade kursernas betyg räknas in endast i 2 fall: om den U-kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. Kurserna i ämnet modersmål ger inte meritpoäng. Till läkarprogrammet krävs inte modersmål som särskild behörighet. Alltså uppfyller inte kursen i modersmål något av kraven för att kunna räknas in i ditt jämförelsetal. Det betyget kommer därför inte räknas in. Det betyget kommer inte ersätta något annat betyg heller. Det kommer inte påverka ditt jämförelsetal/snittbetyget och med det blir det ingen påverkan på meritvärdet heller. Det spelar därför (i det fallet du beskriver) ingen roll vilket betyg du får i kursen i ämnet modersmål, eller om du läser den kursen eller inte.

    Kunskaperna är bra att ha, men formellt sett, kommer inte det betyget påverka dina möjligheter att komma in på läkarprogrammet.