Yescah

    Hej! Jag studerar Matematik 2a på komvux i nuläget. När jag gick på gymnasiet studerade jag Matematik B, som ska vara motsvarande Matematik 2a, men det gick inte så bra då. Därför försöker jag nu plugga upp den kursen igen. Dock är jag väldigt orolig över vad som händer med mitt CSN-lån/bidrag om jag inte klarar av att bli godkänd i kursen. På deras hemsida kan jag läsa om ”otillräckliga studieresultat” vilket ökar min stress enormt! Jag har precis avslutat en annan kurs med C i betyg. Och ska påbörja en kurs i december på högskolan direkt efter Matematik-kursen och ska även (om jag kommer in) börja studera på högskola/universitet i januari. Kan jag riskera att bli utan CSN framöver om jag får ett F-betyg i Matematik 2a? Kursen är på 100 poäng under 5 veckors studier. Tacksam för svar! Med vänlig hälsning

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    läs information på csn.se/fragor-och-svar/hur-manga-poang-maste-jag-klara-for-att-fortsatta-fa-studiemedel/om-studieresultaten-inte-räcker
    Det är CSN som fattar beslut om studiemedel. Det finns flera olika orsaker varför man kan få avslag på sin ansökan om studiemedel, bland annat kan man få avslag på grund av otillräckliga (icke-tillfredställande) studieresultat. Detaljerna kring det är det bäst om du får svar från CSN om (detta för att det är där som beslut om studiemedel fattas). Det spelar, alltså, ingen roll vad jag eller någon annan skulle säga till dig, utan det är det beslutet som CSN fattar som gäller.
    I vissa (få, undantagsfall) kan man (förhoppningsvis) få dispens, t.ex om man har läkarintyg som påvisar att den studerandes studieförmåga vad tillfälligt nedsatt och det är därför hen inte fick tillräckliga studieresultat.
    Mitt förslag är att du försöker göra ditt bästa och sikta på så högt betyg som möjligt i alla kurser du läser. Det är säkert ditt mål också, att få så högt betyg som möjligt (lägst E, godkänt).
    Du kan kontakta CSN och fråga om din situation (hur det blir om du får F i matte 2a, som du nu läser på komvux). Jag tror du får svar att du kommer få avslag på din nästa ansökan om studiemedel om du får F i matte 2a (detta för att, om jag förstår dig rätt, du läser endast den kursen och då utgör den kursen 100% av dina studier under fem veckor och i fall du får F då har du misslyckats med 100% av dina studier för den perioden du senast fick studiemedel för...). Jag jobbar dock inte med frågor om beviljande av studiemedel, det gör de som jobbar på CSN.
    Jag hoppas du får godkänt betyg i kursen och förhoppningsvis ännu högre än bara E-betyg. Gör ditt bästa! Kontakta CSN om du vill. Börja med att läsa information på CSN´s hemsida (snabblänk övers i mitt svar).
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare