Anna
    Hej!
    Jag ska gå juridik på gymnasiet. Då har man inte matte 3b. Men jag vill ha matte 3b också. Om jag skulle lägga till matten skulle jag då bli behörig till området ekonomi på högskolan också? På behörighetsvisaren kan jag också se att naturkunskap 2 är bra att välja till och moderna språk. Kan jag välja till alla dessa kurser? Min skola erbjuder också programfördjupning och jag ska välja området "projektledning". Det är där man har företag och lär sig mer om ekonomin. Det finns ju många kurser man kan välja till. Men jag undrar nu hur många är det man kan välja till? Och vilka kurser skulle vara bäst för mig att välja till om jag vill bli behörig till så mycket som möjligt på högskolan? Vad är ens skillnad på individuellt val och programfördjupning?

    Tack på förhand!

    2 Svar

    Hej Anna,

    Jag börjar med din sista fråga, och svarar sedan på det andra. Skillnaden mellan individuellt val och programfördjupning är att programfördjupningen består av kurser som är till för att fördjupa dig inom den inriktning du har valt (ekonomi eller juridik) eller det du är intresserad av. De kurserna är samma för alla skolor i Sverige. Individuellt val är kurser som du kan läsa som är intressanta för dig och som skolan erbjuder. Du kan läsa 300 p programfördjupning och 200 p individuellt val, så kolla på de olika kurserna du är intresserad av och se om det går att få in alla.

    Om du kollar på programplanen för Ekonomiprogrammet så har du i nederkanten en bild på upplägget: https://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf

    Du kan även prata med SYVen på din skola när det kommer till vilka kurser som är mest fördelaktigt för dig att välja.

    Genrellt sett kan man säga att du ökar dina chanser att komma in på fler utbildningar ju mer avancerad matematik du läser - om du t.ex. vill läsa civilekonomprogrammet eller ekonomiprogrammet på högskola/universitet är den särskilda behörigheten ma3b/3c och samhällskunskap 1a/1a1+1a2. När det kommer till andra kurser så påverkar de inte dina chanser att komma in på högskola/universitet (t.ex. om du läser projektledning, affärsjuridik, filosofi) utan det viktiga är att ta kurser som du är intresserad av - då har du större möjlighet att göra bra ifrån dig och få höga betyg eftersom du är intresserad av ämnet, vilket är positivt när du sedan ska söka till högre utbildning.

    Kolla på www.antagning.se eller www.studera.nu och jämför olika utbildningar och vilka behörighetskrav de har.

    Lycka till!

    Mvh,

    Malin

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    se Programplan för EK>>;
    det är 300 poäng programfördjupningar på Ekonomiprogrammet, oavsett inriktning. Det är 200 p. kurser inom Individuellt val för alla program.
    Det är alltså 500 poäng /fem st. normalstora kurser/ som du väljer.
    Väljer du matte 3b och Naturkunskap 2 - upptar du 200 p. Då har du ännu 300 p. kvar att välja -under alla 3 år på gymnasiet.
    Hur valbara kurser fördelas på årskurserna och exakt Vilka kurser som finns att välja mellan varierar från en skola till en annan ; och även för ett läsår till nästa - på samma skola, vilket kan ex. bero på vilka lärare som finns på skolan. Ex. om det är "ont om lärarkapacitet", ex finns bara en lärare på skolan, som är behörig att undervisa i Naturkunskap, och hen är upptagen till 100 % med att undervisa i Naturkunskap 1, som är obligatoriskt, kan inte Nk2 erbjudas i så fall.

    Du får gärna fråga på de gymnasieskolor som du är intresserad av vad de har för avsikt att erbjuda välja mellan; dock kan det sedan ändras pga förändrade omständigheter. Rektor kan inte på förhand veta om någon lärare blir föräldraledig om 2 år, t.ex.. :) och att hitta en annan behörig lärare kan bli svårt - pga det är lärarbrist.

    Vänligen och lycka till med ditt gymnasieval!

    Julia syv