Sofia
    Hej,

    Jag skulle vilja veta vilken som är den korrekta benämningen på det yrke som åtminstone förut benämndes som fritidspedagog. Jag har hört fritidslärare. Grundlärare med inriktning mot fritidshem är alltför tungrott. Vilken är den officiella benämningen på yrket?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    så vitt vi på Fråga SYV vet, så är inte yrkesbenämningar för olika sortets lärare alltid så strikta - dvs samma sort lärare kan på olika skolor kallas för olika arbetstitlar/yrkesnamn.
    Vill man vara väldigt "grundling" och korrekt och gå till botten med den frågan, så bör man kanske forska i följande: år 2014 införs en ny yrkesindelning, SSYK 2012, som erssatt den tidigare versionen, SSYK 96.
    SSYK - är en förkortning som står för Standard för svensk yrkesklassificering. Kika gärna på scb.se/dokumentation/klassifikationer-och-standarder/standard-for-svensk-yrkesklassificering.

    Jag sökte på https://www.h5.scb.se/yreg/ssyk - på "Fritidslärare" och på "Grundlärare" och fick inga träffar.

    Framtid.se/yrke/larare-i-fritidshem kallas yrket för Lärare i fritidshem men söker man på det i yrkesregistret (länk ovan) får man inga träffar.

    Man kan också se vad skolverket skriver när de utfärdar legitimation för Grundlärare med inriktning mot fritidshem - och kanske "ta" det som den korrekta benämningen för yrket i så fall? :)