Evelina

    Hejsan! Jag funderar på att gå vård och omsorg. Men vad kan man jobba som efteråt? Alltså utan att gå högskola innan? Vilka jobb blir man behörig till? En lista på olika jobb vore fint att ha :-)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Evelina,

    med examen från vård- och omsorgsprogrammet>>, utan att gå någon vidareutbildning på högskola, yrkeshögskola eller någon annan utbildning, kan man arbeta som:
     Vårdbiträde>>, som Undersköterska>>, som Personlig assistent>>, som hemtjänstpersonal>>, som elevassistent>> och kanske också, med några års arbetslivserfarenhet inom vården, som Behandlingsassistent>> och som Obduktionstekniker>>.

    Andra möjligheter: det kan kanske också finnas möjlighet att speicialisera sig mot t.ex medicinsk make-up och jobba som Medicinsk make-up-artist>> och om man får en hållbar affärsidé kan man starta eget företag och bli egenföretagare>>. Ännu fler alternativ: kika på yrken okularist>> och ansiktsprotetiker>> .

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare