Utbrändförskollärare
    Hej,

    Jag är en 23 åring med förskollärarexamen som har blivit utmattad och utbränd efter bara 6 månader i yrket. Allt satt som en klump i magen tills det bara sprack och jag fall ihop. Min fråga är vad jag kan göra efter min sjukskrivning? Vet inte om jag vill arbeta inom förskolan eller skolan. Kanske någon lugnare adminstrativt arbete där jag kan ta vara på samma examen som jag har utan att behöva plugga vidare. Eller måste jag plugga vidare för att bli något annat? Vill ju inte behöva gå ner i lön jättemycket heller. Minst 31 kan jag tänka mig.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    tråkigt att läsa om att du blev utbränd, och föll ihop efter bara 6 månader inom yrket förskollärare. Det är svårt att ge ett definitivt och generellt svar på din fråga... Jag tycker du bör samråda med sjukskrivande läkare och/eller psykolog angående vilka arbetsuppgifter som skulle passa dig både på kort och på lång sikt. Arbetsförmedlingen borde ha möjlighet att förmedla kontakt mellan dig och en Arbetspsykolog som kan göra en sort utredning om vilka arbetsuppgifter som passar dig. Du kanske också har rätt till någon sort lönebidrag (alltså att arbetsgivare kanske kan få ett bidrag för att anställa dig... i alla fall under fösta tiden); på så sätt blir det lättare för dig att få jobb för att det blir billigare för arbetsgivare att anställa dig. Så, jag tycker du bör söka stöd och hjälp både inom vården, hos försäkringskassan och hos arbetsförmedlingen.
    Inom administration finns, allmänt sett, ett jättestort antal olika yrken och de är icke-reglerade. Att ett yrke är icke-reglerat betyder att arbetsgivare får fritt bestämma vem som får jobbet (med vilken utbildning och tidigare erfarenhet och personliga egenskaper och övriga meriter). Som t.ex administratör inom kommunal verksamhet som administrerar förskolekön skulle din förskollärarexamen komma väl till pass (tycker i alla fall jag) men, formellt sett, får arbetsgivare anställa precis vem som helst på den positionen. I praktiken kan en övertalig från vilken förvaltning som helst sättas på att jobba med kön till förskoleplatserna eller en person som precis är klar med gymnasiet och som accepterar ganska låg lön... Du får söka alla jobb som du tycker du både vill ha och klarar av... det vet du nog själv också.
    Frågan är också om du är beredd att flytta "vart som helst" där jobbet finns eller om du helst vill bo kvar. Om du vill bo kvar, så är du begränsad till de jobben som finns inom pendlingsavstånd. Att pendla långt och kanske med flera byten på vägen tar också på krafterna; man blir också orolig för att inte komma i tid till jobbet (om bussen eller tåget blir försenade)... Att flytta är inte alltid så lätt... med tanke på bostadsbrist och allt vad det kostar i både pengar, tid och energi...
    Med din utbildning skulle du passa bra att jobba som utbildningsadministratör på de institutioner där blivande förskollärare utbildas (tycker i alla fall jag) men om någon sådan tjänst är ledig och om du skulle få den, kan jag inte svara om...
    Du kan i vilket fall titta på många olika yrken. På www.framtid.se finns över 2.000 yrken beskrivna. Du kanske fastnar för något yrke som inte har någonting med skola eller förskola att göra... och då kan du se om en specifik utbildning krävs eller om "vem som helst" kan få jobb inom det yrket.
    Du får gärna återkomma när du får svar från Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan och/eller om du hittar några yrken som du "fastnar för". Vi ska försöka bistå dig med hjälp i form av tips och råd! Men tyvärr så finns det inte någon färdig lista på vilka yrken eller jobb/tjänster som passar en person med en viss utbildning i bagaget som inte kan jobba inom det yrke inom vilket hen är utbildad.