Kevin
    Hej!

    Jag är 15 år o skall egentligen börja gymnasiet nu till hösten, men då jag hade praktik under hela 9:an så har jag inga godkända betyg. Så undrar vad jag kan göra nu? Jag skulle helst velat gå en utb inom it på distans, men då jag bara är 15 år så vet jag inte vad som finns? /Mvh Kevin

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Kevin!

    Spännande med IT! många IT utbildningar finns på distans, dock krävs det att du först har läst gymnasiet.

    Kommer du att gå om 9an? Om situationen inte är så, då behöver läsa upp dina betyg på ett introduktions program. Kontakta kommunen som du bor i för att få hjälp att börja studera igen. Då kan ni göra en plan över vilka betyg som du behöver för att senare kunna läsa en IT utbildning.
    Kommunerna har s.k aktivitetsansvar för elever som är under 20år som varken studerar eller jobbar, så kommunen du bor i ska kunna hjälpa dig att ta upp studierna igen.

    Om du skriver vilken kommun du bor i kan jag hjälpa dig att skicka kontaktuppgifter till vart du ska vända dig.

    Lycka till!
    Hälsningar
    Melina, SYV