Kcim

    Jag gick precis ut gymnasiet och är så extremt skoltrött. Jag känner att jag inte alls vill plugga men vill samtidigt ha ett jobb som jag kan leva på fram till pensionen. Det känns som att de enda jobb man inte behöver utbildning till är typ servitrisjobb vilket man inte kan jobba med hur länge som helst. Jag vill även resa, gärna med jobbet samtidigt som jag kan försörja mig. Är denna kombination ens möjlig? Vad finns det för yrken som erbjuder detta?

    • Milla : Vilken utbildning gick du på gymnasiet?
    • Kcim : Jag gick estet teater!
    • Milla :

      Är du intresserad av att jobba inom teater på ngt sätt? det finns många olika yrken inom teater: inte bara de "uppenbara" som skådespelare utan även scenarbetare, ljudtekniker, ljustekniker, manusförfattare m.fl.

    • Kcim : Jag är inte så intresserad av teater annat än just skådespeleri. Andra intressen jag har är musik, skriva, mode mm. Däremot vill jag som sagt gärna resa samtidigt som jag kan försörja mig på det vilket känns väldigt svårt med tanke på att det är väldigt stor konkurrens när det kommer till de arbeten som intresserar mig
    • Milla : Sök alla jobb som intresserar dig. Om du inte söker, lär du inte få ngt., för att det är sällan som man blir kontaktad av en arbetsgivare som vill erbjuda jobbet (det händer*** men ganska sällan). *** t.ex om någon kompis till dig jobbar på ett ställe där de behöver anställa fler, så kan kompisen tipsa chefen om dig, och i så fall kan du få erbjudande om jobbet... men sitta och vänta på att det ska hända vill jag avråda ifrån. Så, sök alla jobb som du vill ha! ...ang.att du just nu är skoltrött, så kan vi hoppas att det går över och du om något år blir sugen på att plugga igen, men vi får väl vänta och se vad som händer.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    vilken utbildning gick du på gymnasiet?

    Vad gäller yrken så finns det uppskattningsvis 8.ooo olika yrken... och man kan bl.a starta eget, bli egenföretagare/entreprenör och bestämma innehåll i sitt jobb själv, men här gäller det att ha en hållbar affärsidé för att kunna attrahera tillräckligt antal betalande kunder för att företaget ska gå ihop, ekonomiskt sett.
    Du får gärna kika på många olika yrken - på Framtid.se/yrken finner du över 2.ooo presentationer.
    Vad gäller att resa i jobbet, så titta gärna på yrken som reseledare, tågvard/tågvardinna och flygvärdinna/flygvärd.

    Studie- och yrkesvägledare