Johanna
    Hej, jag tar studenten från en ganska högpresterande gymnasieskola i veckan; jag är orolig över att min merit inte räcker till. Jag tänkte söka till högskola/universitet till våren 2020 och undrar vilka program som är säkra kort att söka till med 19.74 i merit. Känns som jag har helt okej merit men känns också låg när jag ser mina kompisars, blir osäker på vart jag borde söka. Är intresserad av ämnen som har med människor att göra, sociologi, psykologi eller historia. Vad rekommenderar SYV?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,

    några "säkra kort" finns inte - då antagningsgränserna uppstår i konkurrensen: antal utbildningsplatser ställs mot de meriter som sökande har, som söker till just den utbildningen just då.

    Tips! Gör högskoleprovet hösten 2019. Även om du redan gjort HP, gör det ännu en gång. Då konkurrerar du i HP-urvalet också, vilket ger dig ännu en till chans att komma in.

    Jag tänker också på följande:
    det är inte så jättemånga högekoleutbildningar som startar på våren (de flesta startar på hösten);
    du bör söka utbildningar som du Vill Läsa och inte de utb., där du kan komma in (i alla fall ej endast pga du kan komma in) - jag menar: hur ska du ta dig igenom utbildningen och orka hitta jobb och jobba sen, om du inte är särskilt intressserat av det du ska läsa?
    utbildningsutbud av högskole-/universiets-utbidlningar med start VT-20 fastställs till 15 sept., då anmälningsperiod börjar; ännu kan man inte se alla de utbildningar som kommer starta då. Men du kan redan nu kika på de utbildningar: >>>kurser och program som planerar starta på de svenska lärosätena VT-20 men det kan finnas många fler utbildningar att kika på senare...
    och här ser du endast Program med start VT-20.
    Av de program som vi vet har planerad start VT-20, börja med kika ex. på följande:
    uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?
    uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod
    oru.se/utbildning/program/personalvetarprogrammet
    gu.se/program/program_detalj?programId
    hh.se/utbildning/program/kultur-och-samhallsutveckling
    oru.se/utbildning/program/kandidatprogram-i-samhallsanalys
    uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program
    miun.se/utbildning/program/idrott-halsa-och-vard/folkhalsovetenskap
    mdh.se/utbildning/program/beteendevetenskap