Sötlakrits

    Hej! Jag är en kvinna på 50 år som jobbar som kommunikatör. Jag gick ut kulturvetarlinjen (med inriktning litteraturvetenskap och praktisk svenska) för ca 25 år sedan och sedan dess har jag jobbat på olika kommunikationsavdelningar som webbredaktör och kommunikatör. Nu skulle jag väldigt gärna vilja hitta på något nytt men känner att min utbildning och erfarenhet är så smal och nischad. Jag skulle vilja bo i ett varmare land, troligen Spanien eller Australien, när vi har kallt och mörkt här hemma och i Sverige på sommaren och jobba antingen på plats eller på distans. Har du några idéer om hur jag skulle kunna till väga och vad jag skulle kunna göra? Jag känner mig så låst.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    du får gärna kika på utbildningar inom Yrkeshögskola - se utbud på www.yhguiden.se Yrkeshögskoleutbildningar är kända för att leda raka vägen till jobb.
    Att bo i ett "varmare land" kan man på flera olika sätt: söka jobb i det landet där man vill bo, eller söka jobb hos svenska arbetsgivare med placering (boende) i det "varmare landet" eller genom att starta eget företag, exempelvis rusta upp en fastighet i det "varmare landet" och öppna hotell eller restaurang där (bara för att ta ett exempel). Titta gärna på yrkespresentationerna på www.framtid.se - du kan t.ex börja med att titta på följande yrken: Reseledare, resebyråtjänstemanspråkresearrangörresejournalistbussresearrangörreseproducentresesäljareguide, Agent inkommande turism, turistinformatör (du kan kanske söka jobb i Spanien för att informera spanjorer om att turista i Sverige, jag förutsätter att du kan spanska flytande eftersom du nämner att du vill bo och jobba i Spanien).
    Fler tips: det finns svenska skolor utomlands, t.ex svenska-skolan-el-colegio-sueco och colegio-escandinavio -- du är inte lärare men på skolorna jobbar även utbildningsadministratörer, informatörer/kommunikatörer, skolvärdinnor och annan personal så du kan kanske söka jobb på någon svensk skola utomlands eller på de svenska ambassader eller konsulat utomlands.

    Studie- och yrkesvägledare