Undersköterska

    Hej! Mitt mål i framtiden är att bli någon slags chef eller personalansvarig inom vården, allternativ arbeta med personalfrågor osv. Vad kan jag söka till? Jag tänkte söka till socionom, dock svårt att komma in på då jag inte har de bästa betygen, men tänkte också på personalvetarprogrammet. Jag kan även tänka mig att jobba på en HR avdelning inom vården men vet inte vad för utbildning jag ska gå för att ta mig dit. Jag vill gärna plugga i en ort så nära Göteborg som möjligt. Någon som kan hjälpa mig?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Det är bra att du har klara mål för din framtida karriär inom vård- och omsorg och personalansvar. Här är några utbildningsvägar du kan fundera på:

    1. Du nämner själv i din fråga **Socionomutbildning**: du nämner att du kanske har lite för lågt meritvärde men gör i så fall Högskoleprovet, så prövas du i HP-urvalet. Socionomer arbetar ofta inom vård och socialt arbete och har en viktig roll när det gäller personalansvar och hantering av personalfrågor inom dessa områden. Kika gärna på framtid.se/yrke/socionom

    2. **Personalvetarprogrammet** som du också själv nämner i din fråga: Detta program fokuserar på personalfrågor och HR-området. Det kan vara en bra väg om du specifikt är intresserad av att arbeta inom HR-avdelningar inom vården. Det är ofta mindre konkurrens om platser på dessa program jämfört med socionomprogrammen. Kika gärna på framtid.se/yrke/personalvetare

    3. **Yrkeshögskoleutbildning inom Vård- och omsorg**: Om du nu är utbildad Undersköterska, titta gärna på utbildningsmöjligheter inom yrkeshögskola - t.ex utbildningar till specialistundersköterska. Efter några år i yrket som specialistundersköterska kan möjlighet finnas att bli befordrad till en yrkesroll som teamledare/team-samordnare eller en annan position med mer ansvar och på sikt också bli chef med personalansvar. Kika gärna på framtid.se/yrke/specialistunderskoterska och framtid.se/yrke/chef och på yrkeshögskoleutbildningar i Västra Götaland inom Hälsa- och sjukvård, du kan börja med att titta på listan av utbildningar på yhguiden.se/sjukvård/västra-götaland

    4. **Yrkesutbildningar och kurser**: Tänk på att det finns många kortare kurser och yrkesutbildningar inom HR och personalhantering. Dessa kan vara ett alternativ om du inte har möjlighet att studera på universitetsnivå. Se t.ex distansutbildning till HR-koordinator på Distansinstitutet

    När det gäller studieort, så förstår jag av din fråga att du vill studera så nära Göteborg som möjligt, men fundera på om du kan (i värst fall) tänka dig att flytta till utbildningsort (om utbildningen inte skulle finnas i Gbg eller inom pendlingsavstånd från Gbg). Ju mer flexibel du är, desto större chans att lyckas. Utbildningsutbud förändras och fastställs i sin helhet till första dagen i ansökningsperioden, så det är tyvärr inte alltid möjligt att planera för lång tid framåt.
    Lycka till med dina framtida studier och karriärmål!

    Studie- och yrkesvägledare