Nana

    Hej, Jag pluggar just nu tredje året på naturvetenskaps linjen och har haft väldigt tuffa år. Har inte klarar kemi 1, matte 2c, Bilogi 1 & 2 + fysik 2 alltså fem kurser totalt. Jag kanske kommer få möjligheten att göra en prövning på matten. Dock går jag om ma3c just nu och därav är ma4 borttagen men jag vill lägga till kursen igen när jag går på komvux. Men något mina lärare inte informerat är att man måste gå på komvux det år man fyller 20. Jag har fått helt annan info och är helt stressad nu eftersom jag kommer slösa flera år av mitt liv, istället för att plugga min dröm utbildning läkare. Jag har tänkt på att byta dröm eftersom jag förut funderat på att plugga ssk också, men behöver ändå vissa av kurserna. Jag kommer ändå inte ta gymnasieexamen nu. Men kämpar så mycket så möjligt. Så min fråga är 1: Kan jag ändå plugga komvux trots jag inte fyllt 20 år? 2: Ifall inte, finns det andra alternativ, istället för komvux? (förutom prövningar eftersom vi endast får 2 tillfällen per termin på skolan) 3: Kan man plugga ett basår eller gå iv ? Och hur går man tillväga då? Hoppas ni svarar på mina frågor eftersom jag inte har motivation att prata med skolan efter många om och men. Tack så mycket!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Nana,
    om du genomför 3-årig utbildning på ett nationellt gymnasieprogram, får du ut ett Studiebevis och i så fall kan du vara hur ung som helst och börja plugga på komvux. Det är de utan studiebevis som måste vara äldre (från 1 juli det året man fyller 20 år).
    Du kan alltså inte hoppa av gymnasiet och gå över till komvux nu. Du måste få ut ditt studiebevis och det får du i slutet av år3, alltså till sommaren. Fortsätt kämpa och få så höga betyg i alla kurser du läser, som du bara kan.
    **********
    Vad gäller ditt framtida yrke, så är det upp till dig om du vill återigen ge dig på naturvetenskapliga kurser eller om du vill bli behörig att söka till sjuksköterskeprogrammet. Du kommer i så fall behöva ha godkänt betyg i matematik 2 (2a, 2b eller 2c) och i naturkunskap 2 (eller i fysik1a, kemi1 och biologi1); godkänt betyg i samhällskunskap 1b tror jag att du redan har. Men du behöver också få ut Examensbevis från gymnasiet eller från komvux.
    En väg att gå skulle vara att på komvux försöka komma in på Undersköterskeutbildning/kurspaket. Och efter det få ut Yrkesexamen som undersköterska men också med följande godkända kurser i: svenska 2,3; engelska 6; matematik 2a och helst också 3b; - då öppnas det många dörrar på en gång! Du blir behörig söka till utbildningar som leder till yrken som Sjuksköterska, Arbetsterapeut, Fysioterapeut, Optiker samt även Tandsköterska, Ambulanssjukvårdare, Apotekstekniker, Steriltekniker och Medicinsk sekreterare och du ska också bli behörig till naturvetenskapliga basår på universiteten (där det krävs examensbevis + godkänt betyg i matte 2 eller på vissa universitet även matte 3).
    Till Ambulanssjukvårdare, Steriltekniker, Apotekstekniker, Tandsköterska, Medicinsk sekreterare utbildar man sig på en yrkeshögskoleutbildning. Behörighet som krävs är att man har vårdutbildning + helst också har jobbat inom vården.

    Liselotte