Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Bibliotekarie är i Sverige ett av de många icke-reglerade yrken. Att ett yrke är icke-reglerat betyder att det är inte förbjudet att anställa med i princip vilken utbildning som helst. Dock det vi ser i praktiken är följande - arbetsgivare väljer som oftast att anställa de som har kandidat eller magisterexamen i biblioteks- och informationsvetenskap. Läs gärna om yrket bibliotekarie på Framtid.se
    ***
    Och detsamma, alltså att yrken är icke-reglerade och arbetsgivare får fritt bedöma med vilken utbildning de anställer gäller också yrken som UtbildningsadministratörArkivarie och Registrator.

    ***
    Förskollärare är däremot ett reglerat yrke; man ska ha förskollärarlegitimation och i grunden ligger examen från förskollärarprogrammet.
    ***
    Annars, så om du kan tänka dig jobba som t.ex FolkbokföringshandläggareArbetsförmedlareUtredare på FK eller Studiestödsutredare på CSN så är det bra att ha "någon sort" högskoleexamen á 180 högskolepoäng = 3 års studier på heltid (för att det är det som arbetsgivare brukar efterfråga för att anställa inom de yrken). Inom vilket område examen ligger är av något mindre betydelse (bra, dock, om det är inom "samhällsvetenskap" eller "humaniora" på något sätt... och lärar- eller förskollärarexamen ligger fint i sådana sammanhang, är min erfarenhet).

    Studie- och yrkesvägledare