Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Cecilia!
    Eftersom din utbildning inte leder till Yrkesexamen, då leder den inte till något specifikt Yrke men i de flesta yrken är kunskap om religionsvetenskap och teologi en fördel.
    Utbildningar på högskolenivå inom religionsvetenskap och teologi förbereder inför en yrkesbana där interkulturell kompetens är av mycket stor vikt. Det kan till exempel vara jobben inom områden: information, kultur, journalistik och utbildning. Kika gärna på yrken Informatör, Kommunikatör, Journalist, Utbildningsadministratör, Utbildningsinformatör och Utbildningshandläggare men även på Föreningskonsulent och "medarbetare" i olika projekt i olika roller inom projektet, t.ex Projektassistent, Projektledare och Projektkoordinator.

    Programmet du läser nu kan också vara ett steg på utbildningsvägen för de som siktar på att arbeta som diakon eller präst inom Svenska kyrkan och även blivande pastorer inom andra samfund kan ha stor nytta av den utbildningen.

    Du får också fundera på om du vill vidareutbilda dig för att bli religionskunskapslärare (och när det är lärarbrist så kanske det går att få jobb som obehörig lärare, alltså utan lärarexamen och lärarlegitimation - i alla fall under ett tag, t.ex under ett läsår).

    Det finns ett antal yrken/tjänster där arbetsgivare kräver "högskoleutbildning á minst 180 högskolepoäng = 3års studier på heltid", ofta oavsett vad det är för utbildning (alltså utbildning inom ett valfritt kunskapsområde). Några exempel på sådana jobb är: Folkbokföringshandläggare, Arbetsförmedlare, Utredare på FK, Studiestödsutredare på CSN.
    Om du undrar om jobben som mer specifikt är knutna till utbildningen du läser nu, är det en bra idé att prata med studievägledare på din institution och kanske också kontakta Alumniföreningar på de lärosäten där utbildningar "liknande" din nuvarande utbildning ges. De före detta studerande (alumni) bör kunna berätta var de fick jobb direkt efter utbildningen.

    Studie- och yrkesvägledare