Selma
    Tack så mycket för bra svar på mina föregående frågor. Jag undrar bara vad man kan söka för högskoleutbildningar/universitetsutbildningar efter man har läst ekonomilinjen. Finns det några man bara kan söka på om man söker ekonomi-ekonomi eller ekonomi-juridik. Finns det även något jobb direkt efter gymnasiet om man gått ekonomi då jag gärna skulle velat jobba innan högskolan (om det går).

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Selma!
    på inriktningen Ekonomi läser man bl a Matematik 3, men på Juridik gör man inte det och Matematik 3 krävs för många högskoleutbildningar, som t.ex för
    Fastighetsmäklare
    Ekonom
    Agronom
    Arkitekt
    Landskapsarkitekt

    Efter Ekonomi-juridik blir du behörig att söka till bl a:
    Jurist, Psykolog, Socionom, Studie- och yrkesvägledare, Förskollärare, Grundlärare i Fritidshem, Lågstadielärare, Mellanstadielärare, Ämneslärare i ett antal ämnen, bl a i Geografi, Filosofi och Samhällskunskap.

    Efter Ekonomi-ekonomi blir du behörig att bl a söka till:
    Jurist, Civilekonom, Socionom, Psykolog, Studie- och yrkesvägledare, Ämneslärare i bl a Företagsekonomi, Förskollärare, Grundlärare i Fritidshem, Lågstadielärare och Mellanstadielärare.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket för svaret. Om man kan fråga en ytterligare fråga här. Vad behöver man läsa för att bli arkeolog. Är lite intresserad av det yrket men vet inte vad som gäller.
    • Anna : Jo, Selma, man får fråga hur mycket som helst! Så länge du har frågor som SYV kan svara på - så är du välkommen att ställa dem här på sidan! Och jag har nu svarat på din kommentar! :)
    • Anna : Jag har skrivit ett nytt svar till dig, alltså! :)
    Anna SYV på FrågaSYV
    hej Selma!
    Om yrke Arkeolog läs på den här sidan http://www.framtid.se/yrke/arkeolog

    För att trivas med jobbet, bör du om du vill bli Arkeolog, gilla historia, geografi och konst.

    Utbildning till Arkeolog är på 3 år, heltid på högskolenivå och finns i Uppsala http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=HAH1K&lasar=16/17

    Stockholm https://sisu.it.su.se/search/info/HARKK

    och i Umeå http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?code=HGARK

    Bästa hälsningar & lycka till med studierna!
    ANNA

    • : Tack så mycket. :)
    • : Är det svårt att få jobb efter det? Det känns som att det är ganska hög konkurrens om yrket :(
    • Anna : Du behöver bara en plats, en tjänst - och du kommer att söka jobb om ca 7 år (du ska ju läsa 3 år på gymnasiet och 3 år på högskola först) - och vi vet inte mycket om hur arbetsmarknaden ser ut om 7 år.. tyvärr. Du bör satsa på det som du är intresserad av och vi får hoppas att det ordnar sig med jobbet!
    • : Okej. Tack för svar :)
    Läs alla kommentarer