Mariama

    Hej mitt namn är Mariama jag studerar sista året i gymnasiet drottning blanka malmö och efter jag tagit studenten undrar jag vad man kan studera vidare till? för jag vill gå högskola men jag läser yrkesprogrammet nu sista året i gymnasiet. Hotell och Turism linjen läser jag nu. Tack mvh Mariama Maria

    • Anna : Om du vet att du just vill Studera och inte jobba direkt efter gymnasiet, är det en bra idé att under våren söka många olika utbildningar - inom olika skolformer: bl.a på yrkeshögskola; på komvux och kanske också på folkhögskolorna... beror lite på Inom vilket Område som du vill läsa. Är det ngt. speciellt yrke du vill läsa till? Kika på yrken på www.framtid.se - finns över 2.ooo yrken beskrivna på den sajten.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du skriver inte om - i fall du kommer få godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6 (godkända betyg i de kurser krävs för Grundläggande behörighet till högskoleutbildningar).

    Annars så finns det många utbildningar inom YRKESHÖGSKOLA och i jan-febr 2020 kommer även många nya yh dyka upp på www.yhguiden.se
    Kika redan nu på några yrkeshögskoleutbildningar:
    den här yh-utbildning bedrivs på distans -
    frans-schartaus-handelsinstitut/revenue-management-i-besoksnaringen

    Högskoleutbildningar hittar du på www.studera.nu och de sökbara - på www.antagning.se (ansökningsperiod till svenska högskoleutb. till hösten 2020 blir 16 mars - 15 april 2020).

    • : kan jag gå direkt till högskolan efter gymnasiet? för jag vill inte börja jobba efter gymnaiset
    • Julia : Du läser på ett YRKES-program. kommer du läsa och få godkända betyg även i svenska 2,3 och engelska 6? I så fall - om du får ut Examensbevis - får du grundläggande behörighet till högskola. men många utbildningar på högskolenivå kräver även kurser för Särskild behörighet, till exempel kan matematik 2 krävas. Högskola tar inte in obehöriga, men yrkeshögskola kan göra det. Kika gärna på www.yhguiden.se - efter Yrkeshögskoleutbildningar.
    • Anna : Söka utbildningar bl.a annat på högskolor/universitet kan alla göra, men det är endast Behöriga sökande som deltar i konkurrensen om utbildningsplats. Konkurrera kan man med meritvärde och/eller med resultatet av Högskoleprovet. Det kan vara en bra idé att göra högskoleprovet. Anmälningsperiod är nu och fram till 3 februari - kostnad 450kr - och då skriver man högskoleprovet den 4 april 2020.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om just du kan direkt efter gymnasiet komma in på en höskoleutbildning kan inte vi här på Fråga SYV svara på. Om du blir behörig, kommer du delta i konkurrensen om utbildningsplats.
    För att bli behörig till högskola-universitet i Sverige krävs det alltid GRUNDLÄGGANDE behörighet + ofta även Särskild behörighet.
    Du skriver om att du nu läser på HT och du läser då engelska 6 men kanske inte svenska 2 och 3. Detta ser man i Programplanen för HT;
    Och även godkända betyg i svenska eller SAS, svenska som andraspråk 2 och 3 ingår i Grundläggande behörighet.
    Du måste få ut EXAMENSBEVIS och inte studiebevis eller gymnasieintyg.
    Sedan kräver många högskoleutbildningar även Särskild behörighet; kan till exempel vara kurser i matematik 2 eller 3. Kan vara naturkunskap 2. Beror helt på Vilken högskoleutbildning det gäller.

    Var god svara på - vilken högskoleutbildning du vill komma in på? Oavsett vilken högskoleutbildning du vill komma in på, kan det vara en bra idé att göra högskoleprovet; se gärna info på gymnasieguiden.se/reportage/anmael-dig-till-hoegskoleprovet