Linda

    Hej!Jag har matte 2b från samhällsvetenskapligt gymnasium.behöver fysik 1b/a samt matte 2c.Vem kan hjälpa mig med vart i Malmö jag kan starta läsa detta direkt i höst?Distans eller på plats?Vart vänder jag mig?Är matte 2c en ny kurs efter 2b? Tacksam för rådgivning? Med vänlig hälsning, Linda

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda;

    Om du skickar snabblänk till behörighetskraven eller kopierar exakt hur behörighetskraven till den utb., är, som du vill bli behörig till - är det mycket lättare att svara. Nu måste jag gissa; för antingen så står det Matematik 2a/2b/2c och då är det vilken kurs som helst av dem tre... eller så står det matematik 2c; och då är det just matematik 2c. Du kan dock läsa en högre kurs matematik 3c och då blir du, om du får godkänt betyg i matte 3c, också bli behörig till de utb., som kräver matte 2c.

    Komvux gillar inte ge plats på "motsvarande kurser"; för komvux är det samma kurs: matte 2b och 2c.
    ****
    Ang. fysik, så finns det följande kurser Fysik1a; och Fysik 1b1 (och om man sedan läser Fysik 1b2, får man samma behörighet som Fysik1a ger). Jag vet inte vilken fysik-kurs du behöver...
    ****
    Men, oavsett, om du med examen från gymnasiet vill komplettera med gymnasiala kurser, så är det till Komvux i den kommunen där du är Folkbokförd, som du måste vända dig;
    du kan också samtidigt söka till många olika folkhögskolor - där man ibland kan läsa enskilda gymnasiala kurser.
    Om du är Folkbokförd i Malmö när du söker till komvux, då är det till komvux i Malmö du bör vända dig.
    mvh
    ANNA

    • : Hej igen Anna!
    • : Tusen tack för snabbt och utförligt svar.Här kommer länken med förkunskapskraven.Förstår inte helt vilken fysik kurs jag ska söka på komvux.Matte är få klar vad jag förstår när jag har matte 2b.
    • Milla :

      Vi kan tyvärr inte se länken. Skriv in namn på utbildningen eller  så kan Du kontakta SYV på komvux och diskutera vilken behörighet du behöver skaffa dig. Du kan också kontakta de utbildningsansvariga på den utbildningen som du är intresserad av och fråga vad för behörighet de kräver; det borde de ju veta; det är ju deras utbildning. :)

    • : Det är sjökaptensprogrammet 180 p i Kalmar. Förstår det som att matte 2b räcker.Så frågan gäller fysik 1b1 och 1a, är det samma sak?Räcker det med en av dessa kurserna?Tack!
    • Anna :

      Behörighet till Sjökaptenspr.iKalmar beskrivs så här: Grundläggande behörighet + Fysik 1b1 / 1a, Matematik 2a / 2b / 2c. Fysik 1b1/1a kan ersättas med ett av alternativen Naturkunskap 2, Fartygsbefä klass VII 40 hp eller Energiteknik 1.

      Och det betyder att Fysik 1b1 räcker (det är en 100p.kurs). Fysik1a är en större kurs á 150 p. Så vilken av dem - fysik1b1 eller fysik1a är OK. och i stället för fysik kan man ha godkänt betyg i Naturkunskap 2. Det är en kurs á 100p. som innehåller delar av fysik, kemi och biologi.
      Och det finns ännu 2 andra "ersättningsmöjligheter" för fysik-kursen - Fartygsbefäl klass VII (40 högskolepoäng) eller Energiteknik1 (en gymnasiekurs á 100poäng).
      En 100poängs gymnasiekurs läser man på heltid på fem veckor (eller på halvtid på 10 veckor).

    Läs alla kommentarer