Kung

    Hej, jag går första året, Bild och Formgivning, men jag funderar på att studera till florist efter gymnasiet. Hur ska jag göra? Jag har inte någon lust att byta till floristlinjen eftersom skolan med den linjen ligger så lång bort och jag inte vill flytta. Jag har sökt upp olika utbildningar (Movant, Floristutbildningarna, Jakobbergs folkhögskola), men har lite svårt att förstå om någon av utbildningarna kan leda till direkt kvalificering för att arbeta som florist. Jag har inte några problem med mina betyg (Jag lär bli minst godkänd i alla ämnen) så jag tror inte att jag kommer behöva plugga igen några "grundläggande" ämnen (svenska, matte, engelska), men vet inte om jag behöver läsa extra kurser utanför komvux/yrkes- eller folkskola för att bli florist?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det vi vet om yrket Florist berättar vi i yrkespresentationen på framtid.se/yrke/florist (se där avsnitt UTBILDNING). Exakt vilken utbildning du ska kunna gå efter gymnasiet är det ännu för tidigt att bestämma - detta för att utbildningsutbud förändras och de utbildningar som finns idag kanske inte finns när det blir dags för dig att söka och nya utbildningar på andra platser kan finnas då... Yrket Florist är i Sverige icke-reglerat, vilket betyder att det inte är förbjudet att anställa som florist med vilken utbildning som helst; man kan också bli upplärd på arbetsplatsen efter det att man blir anställd.

    Studie- och yrkesvägledare