Miretti

    Hej! Jag har läst på en hemsida att man kan söka till KBT 1 efter en utbildning på 120p med examen. Antar att det är inom beteendevetenskap. Stämmer det? Jag tänkte söka till socionomprogrammet och undrar om man måste ha erfarenhet innan man söker till KBT 1? Skulle ett jobb inom socialtjänsten räcka i så fall eller måste man jobba som kurator till exempel? Om man inte kommer in i psykoterapeut utbildningen blir man då en terapeut med KBT 1 men inte psykoterapeut? Har som plan B att bli kurator inom hälsa och sjukvård. Är det verkligen mycket konkurrens och vad mer kan man bli som socionom?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej;

    det finns många olika möjligheter på arbetsmarknaden, i Sverige, med socionomexamen. Se gärna framtid.se/yrke/socionomyrken Några exempel på vad man kan jobba med socionomexamen som grund är: Adoptionskonsult/adoptionshandläggare och Socialhållbarhetsstrateg.
    Vad KBT-1 anbeträffar, så ges den utbildningen av olika privata skolor men kan också (ibland) ges inom Regioner (i offentlig regí, alltså). Behörighet till KBT-1 kan beskrivas på ganska olika sätt hos olika utbildningsanordnare: det kan t.ex ställas krav på att man har fyllt 25 år och att man har minst 5-års erfarenhet från arbetsmarknaden... Du kan själv se på olika skolornas webbar (skolorna som erbjuder KBT-1) vilka krav de ställer (men det brukar ofta även stå att "viss dispens" kan ges... vilket betyder att de kan avvika från sina egna behörighetskrav om de gör bedömning att sökande är lämplig för att gå utbildningen och kan klara av utbildningens krav).
    Min erfarenhet är att de flesta som går KBT-1 siktar på att bli Psykoterapeuter och läser därför vidare mot det yrket. Vad för sort "terapeut" man blir med endast KBT-1 kan jag tyvärr inte ge svar på. Du får gärna fråga om det på de skolorna där KBT-1 utbildningar ges.

    Studie- och yrkesvägledare