Joanna
    Hej!
    Jag har länge velat komma in på psykologutbildningen, men hoppet för detta har börjat försvinna, men jag hoppas fortfarande på att det finns en chans.
    Jag har inte toppenbetyg från gymnasiet då jag var närvarande varje dag, men inte psysiskt. Jag mådde mycket dåligt under gymnasiet och hade ingen motivation. Efter gymnasiet började jag jobba och må bättre, men tyvärr så är mitt antagningspoäng inte det bästa. Knappt 12 antagningspoäng vilket är ett skämt om jag tror att jag kan komma in på beteendeprogrammet. Finns det dock en chans att plugga upp betygen + göra HP två gånger innan jag söker in 2019? Ska jag ta två extra år för att plugga upp betygen? Eller ska jag ge upp drömmen och hitta en utbildning som inte kräver så höga antagningspoäng?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Joanna,

    har du varit i kontakt med komvux ?
    Du kan söka till komvux, men det är inte alls säkert att du kommer få utbildningsplats; detta pga det tyvärr är så att i fall man redan har Godkända betyg, brukar inte komvux erbjuda plats på samma kurser. Men sök och så får du svar. Det är bättre du testar att söka, än att vi ska gissa om du kan eller inte kan bli antagen till komvux-kurser.

    Ännu ett alternativ för dig är att söka till flera olika folkhögskolors Allmänna linjer. På en folkhögskola får man ej betyg, utan Omdöme. Du måste läsa minst 1 år på folkhögskolans allmän linje för att få omdöme om Grundläggande behörighet. Högsta omdöme man kan få är 4.0 och får du omdöme om grundläggande behörighet, kommer du att prövas i BF-urval när du söker till högskoleutbildning.

    Jag vill förtydliga: psykolog kan man i Sverige inte bli om man läser beteendevetenskapliga kurser eller program. Det är endast Psykologprogrammet som i Sverige ger psykologexamen och kan leda till psykolog-legitimationen. Psykolog är i Sverige ett legitimationsyrke.

    Det finns också många andra yrken som kan förhoppningsvis bli av intresse för dig, kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se - ex. på Psykologisk coach och Psykologilärare

    Högskoleprovet
    Om du redan nu är Behörig - har Grundläggande behörighet till högskolestudier + även särskild behörighet till psykologprogrammet (som är godkända betyg i matematik 2 och i samhällskunskap 1b), då kan du komma in i HP-urvalsgruppen (på resultat av högskoleprovet), även om du har rätt så låga betyg (lågt Meritvärde).