Clara
    Snart är det dags för mig att välja ett gymnasium. Jag vet vad jag vill ansöka till och det är det estetiska programmet, Estetik och Media. Jag vet att man behöver ha godkänt i svenska, matematik och engelska och 5 ämnen till, men är det verkligen allt? Behöver jag höga betyg för att komma in, eller bara godkänt? Behöver man poäng? Hur höga poäng behöver jag? Är det så enkelt att man bara behöver ha godkänt, eller är det något mer som jag behöver veta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Clara,

    Estetiska programmet är ett högskoleförberedande program. Man behöver därför minst 12 godkända betyg från grundskolan, av dem svenska, engelska, matematik och 9 andra /valfria/ betyg.

    Med 12 godkända betyg från grundskolan /av dem svenska, engelska och matematik/ blir man BEHÖRIG till Estetiska programmet. Alla behöriga deltar sedan i Konkurrensen om plats.
    Ju högre och fler betyg du har - destå större är chansen att komma in.
    Läs gärna på https://gymnasieguiden.se/informeras och hör av dig igen sen, om ngt. fortfarande är oklart efter det.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack så mycket för informationen. Den har hjälpt en del, men jag undrar nu i efterhand också om jag skulle ha tex ett E i matematik men ändå ha höga betyg i de andra ämnena, hade det påverkat min chans stort då att komma in på ett gymnasium?
    • Julia : Skillnaden mellan att ha E och A i ett grundskoleämne, t.ex i matematik - blir 10.0... dvs om du med E i matte kommer att ha 210 Mtv/meritvärde/ = Betygspoäng; då kommer du med A i matten ha 220 i stället. Ju fler godkända betyg man har och ju högre betyg man har - desto bättre.