Juridik lund

    Hej, Jag vill komma in på juristprogrammet i Lund till våren, via högskoleprovet. Jag har några kompisar som kommit in på ekonomiprogram genom att börja på den första kursen som programmet har, för att sedan komma in på programmet. Min fråga är alltså om man kan göra detta på juristlinjen i Lund också? Tacksam för svar! Hälsningar Evilda

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Antagningsstatistik för Juristprogrammet (Lunds universitet) visar på att antagningsgräns i HP-urvalet (resultat från högskoleprovet) brukar ligga på cirka 1.45 eller 1.50.  Men nästa gång kan antagningsgräns "hamna" både högre eller lägre... beror på vilka meriter sökande har och hur många studieplatser som kommer att finnas.
    Gör högskoleprovet så många ggr du kan! Fundera också på att även höja ditt meritvärde (om detta är ngt du vill och kan göra).
    Vad gäller komma in i "senare del av programmet" så är det väldigt osäkert om detta kan lyckas eller inte... För att någon skulle kunna antas till senare del av programmet måste först någon ledig plats uppstå och detta kan på förhand inte garanteras. Vidare är det så att om ngn ledig plats uppstår så kan det uppstå tuff konkurrens om den platsen - det kan t.ex finnas personer som tidigare har hoppat av samma utbildning på samma lärosäte eller på ett annat lärosäte som alla vill komma in.
    Men du får givetvis se om de kurser som läses i början av juristprogrammet ska kunna gå att söka som fristående  kurser (det kan du se när anmälningsperiod till VT24 startar). Sök till programmet i första hand och till fristående kurser inom programmet (om sådan möjlighet kommer att finnas) - i andra hand. OBS! antagningsgräns till fristående kurser kan hamna högre än till programmet... det är inte alls ovanligt att det kan bli så, tyvärr.
    Så, att planera att komma in på programmets senare del genom att läsa fristående kurser är en mycket osäker väg att gå. Å andra sidan, så förlorar du ju (i princip) ingenting om du försöker gå den vägen. Går det inte, så har du i alla fall ett antal godkända högskolepoäng i juridiska kurser vilket kan komma till användning senare i livet - på olika sätt.
    Vill du få juristexamen, så är mina råd att du försöker höja dina meriter på olika sätt + att du söker till flera orter och ska vara beredd att flytta till utbildningsort där du komme din på utbildningen.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare