Annelie
    Hej! Är en sjuksköterska snart 40 år som funderar på att studera till läkare. Jag saknar Matematik D, och B-kurser i NO, går det att komplettera dessa på något sett? Vad krävs för att komma in på läkarlinjen om man inte har toppbetyg från gymnasiet? Är det värt att göra högskoleprovet då?
    Mvh Annelie mitt i livet :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Annelie!
    Särskild behörighet till läkarprogrammet består av godkända betyg i gymnasiala kurser (som kurserna heter nu, i jan 2022): Matematik 4, fysik2, kemi2 och biologi2. Du kan söka till komvux för att läsa de kurserna eller till folkhögskolorna. Till komvux söker du i den kommunen där du är folkbokförd. Om man läser alla de fyra kurser på heltid, tar det 20 veckor. På halvtid - 40 veckor. Försök få så höga betyg som möjligt om du läser på komvux - detta för att betygen i de kurserna kommer räknas in i ditt jämförelsetal.
    Om du läser på en folkhögskola då får du ett omdöme. Du måste få godkänt omdöme men omdöme kommer inte räknas in i ditt jämförelsetal, så - för behörighet - räcker det att få godkänt.
    Innehåll i kursen matematik 4 kan du se på https://www.matteboken.se/lektioner/matte-4
    Inför studier i matte4 kan du på egen hand repetera innehåll i lägre mattekurser, t.ex i matte3: https://www.matteboken.se/lektioner/matte-3
    **********

    En fundering jag har... Läkarprogrammet är numera på 6 år, 12 terminer. CSN beviljar studiemedel för studier på eftergymnasial nivå i 6 år, ej längre. Om du sedan innan tagit studiemedel t.ex för dina studier på ssk-programmet, då har du kanske endast 3 år att ta ut... hur ska du i så fall studera i ännu 3 år utan studiemedel? Att studera på läkarprogrammet som är mycket krävande utbildning och jobba samtidigt är tufft. Det kanske man kan göra i en termin... men för dig kan det handla om 6 terminer.
    *******
    Jag vill inte direkt avråda dig från att försöka komma in på läkarprogrammet. Gör högskoleprovet, det finns inga nackdelar i att ha gjort högskoleprovet. Se vilket resultat du får på HP och jämför med vad som brukar ge plats på läkarprogrammet. Du kan också läsa NO-kurserna och matematik på komvux; det är bra att ha mer kunskap. Blir du behörig och får högt resultat på HP, så kommer du in på läkarprogrammet. Fundera på ekonomi (hur du ska ekonomiskt sett klara av att läsa i 6 år om du inte får studiemedel för alla de terminerna som ingår i läkarprogrammet).
    Jag vill dock föreslå att du kikar på andra möjligheter till vidareutbildning, t.ex på möjlighet att utbilda sig till Specialistsjuksköterska eller till Barnmorska. Utbildningar till de yrken är betydligt kortare än läkarprogrammet och du är redan behörig till dem, så behöver du inte komplettera innan du kan söka direkt till högskola/universitet.
    ***
    Ännu en möjlighet för dig är att söka andra jobb än just sjuksköterska. Med ssk-legitimation kan man få jobben som t.ex Transplantationskoordinator eller Uroterapeut (här kan utbildning till Distriktssköterska krävas).

    Titta gärna på yrken på www.framtid.se
    t.ex på yrke/rehabiliteringskoordinator och yrke/allergikonsulent