Ta
    Hej, jag har tre frågor!
    1. Jag vill bli lärare inom psykologi och engelska, men idag finns det inte såna färdiga program. Kan jag läsa först 120hp psykologi och sedan 90hp engelska (eller tvärtom) och sist komplettera med att läsa 90hp på KPU programmet för att få lärarexamen? Eller hur ska jag göra?
    2. Vad heter kurserna man ska läsa? Det finns nämligen psykologi 1, 2, 3, A, B, C, men de är bara på 30hp.
    3. Om ja, vad krävs för att vara behörig till dessa kurser? Idag har jag F i fem ämnen (dock inte engelska, svenska och matte). MÅSTE jag ha godkänt i alla ämnen för att bli behörig eller kan man söka till såna program med flera F? Jag har ju godkänt i de obligatoriska ämnena.
    Tack för svar!
    • : Lärarutbildningar genomgår igen - för femtio elfte gången!!! - förändringar. Hur man ska kunna utbilda sig till lärare i "udda ämnen" - i framtiden, kan förändras. Bli behörig till högskolestudier först - och frågan om exakt hur du ska läsa till lärare sen, blir då näst fråga. :)
    • : Hur många F kan man som högst ha för att bli behörig till högskolestudier? Jag har godkänt i kärnämnena.
    • Liselotte : Var god läs mitt UTÖKADE svar.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ta,

    jag svarar på din fråga nr.3 först:
    Lärarutbildningar ligger i Sverige på HÖGSKOLENIVÅ och man måste då alltid ha GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET till högskolestudier. Högskola/universitet i Sverige tar inte emot obehöriga sökande.
    Om du efter det att du fyllde 19 år kommer att jobba i minst 3 år på minst halvtid - kan du bli bedömd få grundläggande behörighet på Reell kompetens; men det dröjer då du idag är20 år, ser jag.

    Dessutom måste du också göra högskoleprovet om du ska söka på reell kompetens.
    **************
    Du måste få ut Examensbevis - eller Omdöme från en folkhögskola om att du har Grundläggande behörighet till högskolestudier. I annat fall är du obehörig till all högskoleutbildning i Sverige.

    För att "fixa" det, vänd dig antingen till SYV på komvux och gör planering mot Examensbevis - eller till en folkhögskola. folkhögskolorna tar in till hösten /för det mesta/ och är rätt ovilliga ta in studerande under läsåret - är vår erfarenhet; på så sätt tror jag du fixar det snabbare på komvux. Det är i komvux i din kommun, där du är folkbokförd, som du vänder dig.

    Liselotte
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Du behöver få ut Examensbevis.

    vissa kurser måste man ha godkända betyg i - annars kan man inte få Examensbevis; reglena är krångliga. Bäst är det att du "tar det" med syv på komvux.

    Det är max 150 poäng, som du i examensbeviset från komvux kan ha F. det är en normalstor kurs, som t.ex Moderna språk - eller Mattekurs + en liten kurs, som t.ex Religionskunskap - som man kan ha F betyg i och ändå uppfylla kraven för examensbevis från komvux.

    I Matematik 1, i Engelska 5 och 6 och i tre svenska kurser 1, 2 och 3 samt i gymnasiearbete måste man tvunget ha godkända betyg i.

    Liselotte