SYV-besökare SYV

    Hej, jag undrar exakt vad du menar med Akutsjukvårdare eller "utbildning inom akutsjukvård"?
    Inom akutsjukvård finns det många yrken och utbildningar, ex. en yrkeshögskoleutbildning till Specialistundersköterska inom akutsjukvård, se exempel på en sådan utbildning - utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/specialistutbildad-underskoeterska-akutsjukvard

    men om du menar Ambulans-SJUKVÅRDARE - då tycker jag du bör söka och jag hoppas du kommer in; men det finns inga garantier; många söker och de mest kvalificerade väljs ut och får utbildningsplats.
    Det finns idag 3 st. yrkeshögskoleutbildningar till Ambulanssjukvårdare, och det finns 32 studieplatser på vardera utbildning i Kista och Malmö och 25 utbildningsplatser i Skövde... alltså sammanlagt 89 platser om året för hela Sverige, men de kan bli fler utbildningar eller nya starter på de "gamla utbildningar" eller utökning av antal studieplatser... beslut kommer under januari 2020; vi hoppas på fler yrkeshögskoleutbildningar framöver.

    Allmänt gäller: yrkeshögskola kan ta in obehöriga.
    Du ökar dina chanser att komma in om du skaffar dig den behörighet som anges under behörighetskraven.
    Tips/råd - sök till alla de olika yrkeshögskoleutbildninar (i alla städer). Sök även andra utbilnidngar samtidigt - både inom yrkeshögskola och inom andra utbildningsformer.

    En liten fundering: det kan vara lättare att komma in på sjuksköterskeprogrammet; i varje ambulans måste minst en legitimerad sjuksköterska åka med; det finns betydligt fler utbildningsplaser på sjuksköterskeprogrammen än på yrkeshögskoleutbildningar till ambulanssjukvårdare.
    för att öka chanserna att komma in på ambulanssjukvårdare - körkort och vårdutbidning samt längre erfarenhet inom sjukvård kan ge några "plus" i kanten...