Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Pilot - är ett samlingsnamn för ett antal olika yrken: DrönarpilotHelikopterpilotTrafikflytgareStyrman och Piloter inom Försvarsmakten, t.ex Transportflygpilot, Stridspilot och Helikopterpilot inom FörsvarsMakten.  Villkor för antagning till utbildningar och villkor inom anställningen kan variera ganska mycket mellan de olika pilotyrken.

    För alla pilotyrken gäller, dock, att man ska ha mycket god hälsa: god syn, hörsel och inte ha allvarliga hälsotillstånd som kan ha negativ påverkan på ens förmåga att köra flyg-fordon.
    Utbildningar till yrken inom försvarsmakten ges av försvarsmakten (FM). Är du intresserad av att utbilda till inom FM kontakta FM´s rekryteringslinje: "jobb och utbildning".
    Vad gäller civila utbildningar så ges dem i Sverige (i alla fall som det är nu, april 2023) både i privat regí och inom yrkeshögskola. Yrkeshögskoleutbildningar är billigare men svårare att komma in på. Se listan på yh-utbildningar till olika pilot-yrken på yhguiden.se/resultat?Education.text=pilot Nya yrkeshögskoleutbildningar kan beviljas att starta och dyker i så fall upp på www.yhguiden.se - så du kan hålla koll på den sajten och speciellt när det börjar närma sig.. under årskurs 3 på gymnasiet.

    Bortsett från utbildningarna inom försvarsmakten, så går det inte att (i alla fall i Sverige) utbilda sig till andra pilotyrken än  Drönarpilot, gratis, och det kan bli ganska dyrt. Till att börja med ska du genomgå omfattande hälsotester "Medical klass1" och det är inte gratis - enl.den information jag hittade så kostar det minst 6.000 kr (ofta mer) och resultatet kan visa att man inte kan komma i fråga om antagning till utbildningen. Sedan tillkommer diverse andra kostnader - detta även om självaste undervisning skulle (t.ex inom yrkeshögskola) vara gratis.
    För detaljer kring kostnader för pilot-utbildningar är det bäst att du vänder dig till utbildningsanordnare.
    Vad gäller hur höga betyg man behöver ha för att bli antagen till pilot-utbildningen, så behöver man vara Behörig (ha godkända betyg i alla de kurser som krävs) + klara medicinska och psykologiska tester och då blir man antagen till privat skola där man köper sin utbildning;
    vad gäller yrkeshögskola, där själva undervisningen är gratis, så råder det extremt hög konkurrens men mer än så kan jag tyvärr inte säga... fråga de som jobbar med antagningen till just den utbildningen som du är intresserad av. Utbud av yrkeshögskoleutbildningar finner du på www.yhguiden.se
    Se exempel på en yrkeshögskoleutbildning till "civil pilot"/TRAFIKFLYGARE:
    utbildning/trafikflyghogskolan-lunds-universitet/integrerad-trafikflygarutbildning

    Studie- och yrkesvägledare