Helena-Kajsa

    Hej! Jag ska ansöka till Kandidatprogrammet Personal, arbete och organisation på Stockholms universitet. Som behörighetskrav står det ”Engelska 6, Matematik 3b eller 3c” Jag tolkar det som att det krävs minst 1 av dessa 3 kurser men vill få det bekräftat av en syv. Kan jag alltså söka in om jag har ett betyg i Engelska 6 men inte i varken matte 3b eller 3c?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du måste ha godkänt betyg i matematik 3b eller i 3c. Engelska och Matematik är olika ämnen som inte är "liknande" eller motsvarande och därför går det inte att ersätta kurserna i de ämnena "mot varandra". Så, du måste både ha godkänt betyg i engelska 6 och i matematik 3b ELLER matematik 3c
    Svenska högskole-universitetsutbildningar kan inte anta obehöriga. Och detta även om lediga platser skulle finnas. Göra ansökan kan man alltid göra men sedan ska man senast sista dag för komplettering ladda upp alla de betyg som påvisar att man är behörig.
    Resultat från högskoleprovet kan inte ersätta uppfyllande av kraven på behörighet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Helena-Kajsa :

      Heej! Okej tack då förstår jag! Ytterligare fråga, hur kommer det sig att dessa är särskilda krav ? Vid jämförelse med andra kandidater i HR/personalvetenskap på andra universitet så verkar inte samma särskilda behörighet finnas, kan det vara kursplanen på Stockholms universitet som skiljer sig ?

    • Milla : Jag kan inte redogöra för detaljerna kring hur och varför just de särskilda krav på behörighet ställs. Vänligen kontakta de utbildningsansvariga med den frågan.