Julia
    Hej! Jag har läst fek men vill nu skola om mig och läsa sjuksköterskelinjen istället. Jag har fysik 1 och kemi 1 men saknar biologin. Naturkunskap 2 är ett behörighetskrav men är det möjligt att jag kompletterar med att läsa biologi 1 eller måste jag läsa hela natur 2-kursen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,
    formellt sett, är det ingen skillnad om du skaffar dig godkänt betyg i Biologi 1 eller i Naturkunskap 2. Godkänt betyg i en av de kurserna behöver du. Kurserna är lika stora - 100 p., dvs att man läser varje sådan kurs på fem veckor om man läser på heltid.
    Men det kan vara så att innan du läser naturkunskap 2, behöver du läsa Nk1b, som är en 100 p. kurs - så du kan behöver läsa nk1b och sedan nk2 som motsvarar 10 veckors heltidsstudier eller studier på halvtid i 20 veckor.
    Det bör bli lättare för dig att läsa nk1b och 2, antar jag (detta pga i de kurserna ingår delar av fysik och kemi, som du redan kan - genom dina tidigare studier i fysik och kemi).
    *****
    Du får, alltså välja själv - om du vill i första hand söka läsa biologi 1 eller nk1b och sedan 2, på komvux. Eller om du vill skaffa dig kunskaper på egen hand och försöka hitta var du kan göra prövning (i så fall är det prövning i biologi 1 eller provning i nk2 som du behöver göra).

    *****
    Kursen nk2 innehåller delar av kurserna fysik1a, kemi1 och biologi 1.

    Vänligen
    ANNA