Vård

    Hej, jag går i gymnasiet vård och omsorg programmet och jag vill sen studera vidare till Arkitektutbildning. Och särskilt behörighet till programmet är matte 3b, naturkunskap 2 och samhälle 1a1 och 1a2 just nu läser jag matte 2 och jag kommer på hoppnings viss att läsa matte 3 nästa år och jag studerar nu samhälle 1a2. Men jag kommer inte att studera naturkunskap 2 utan bara naturkunskap 1a1 och de finns någon som sa till mig att de vård ämne som jag läser kommer motsvara naturkunskap 2 så jag kommer bli behörighet ?är de sant behöver jag inte studerar på komvux sen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns ett antal olika "ersättningsmöjligheter" för kursen Naturkunskap 2, se antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasial-vuxenutbildning/gymnasieexamen-fran-komvux/sarskild-behorighet/kurser-som-ger-särskild-behörighet-i-naturkunskap där man bland annat läser följande: du har behörighet i "naturkunskap 2" om du har godkända betyg i
    Naturkunskap 1a1 +  Anatomi och fysiologi 1 och 2 + Omvårdnad 1 och 2 + Hälso- och sjukvård 1
    samt kurser inom vårdområdet från Vård och omsorgsprogrammet som tillsammans omfattar 600 poäng.

    Studie- och yrkesvägledare