Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag gissar på att du i framtiden vill bli Elektriker och vill innan gymnasiet PRAO-a "som elektriker", stämmer det? Saken är den att Elektriker är ett ganska "farligt yrke" där risken finns att skada sig och t o m förolyckas i värsta fall, så jag blir inte förvånad om du inte hittar ngn elektriker som vill ta in dig på PRAO hos sig, men jag har ett förslag... Fråga på gymnasieskolorna där EE/elteknik ingår i utbildningsutbud. Du skulle i så fall kunna "prao-a" hos en yrkeslärare som undervisar i el-ämnen och kanske t o m tillsammans med de eleverna som läser på gymnasiet besöka några arbetsplatser där elektriker jobbar.
    Jag vet inte inom vilken del av Sverige du kommer att söka till gymnasiet, därför får du här en länk där du kan se skolornas presentationer, alla de gymnasieskolor som från HT24 avser att "ta in" på utbildningen: gymnasieprogram/EE/elteknik
    Jag ser att det finns 202 skolor (i hela Sverige) som från HT24 planerar ta in i årskurs 1 på den utbildningen:
    se listan på gymnasieGuiden.se/utbudEE-elteknik
    Exempel på en gymnasieskola som erbjuder den utbildningen är Tyresö gymnasium. Kika gärna på skolans presentation på gymnasieguiden.se/gymnasium/tyreso-gymnasium

    Studie- och yrkesvägledare