Undersköterska

    Jag är en tjej på 19 år och har nyligen blivit en undersköterska och jag funderar nu på att plugga vidare. Jag vet inte helt vad jag vill bli men det som intresserar mig mest inom vården är att hjälpa människor med psykiska problem och människor med NPF. Jag har jobbat på ett LSS boende där brukarna var väldigt självgående och jag älskade det jobbet. Men jag hade en sjukt dålig lön, kan delvis bero på min ålder, men jag vill jobba med något där jag kan hjälpa människor samtidigt som jag kan tjäna pengar. Jag undrar om ni har något tips på vad jag kan plugga vidare till? Och isåfall hur lång utbildningen är och vad medel lönen ligger på. Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Bella!
    Jag tycker att Mikaels förslag på yrket Specialistundersköterska inriktning NPF. Utbildning ges inom yrkeshögskola. Medellönen ligger på strax under 30.000 kr/månaden.
    Inom yrkeshögskola ges även utbildning till Specialistundersköterska inom psykiatri, se exempel:
    tuc-yrkeshogskola/specialistutbildad-underskoterska-psykiatri-stlm
    tuc-yrkeshogskola/specialistutbildad-underskoterska-psykiatri
    yhguiden.se/utbildning/lernia-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-inom-psykiatri
    och hermods-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-psykiatrisk-verksamhet
    ***

    Angående studiemedel
    Se information på yrkeshogskolan.se/om-yrkeshogskolan/studiemedel
    och csn.se/bidrag-och-lan/studiestöd

    • Undersköterska : Okej Tack! Om jag pluggar på distans på 50% under två års tid, får jag studiebidrag då eller hur funkar det? Och behöver jag ha läst Engelska 6 för att komma in på yrkeshögskola?
    • Anna : Att man läser på distans eller "på plats" spelar inte för CSN någon roll. Man måste läsa på minst halvtid för att ha rätt till studiemedel från CSN (för halvtidsstudier får man halva studiemedel - om man för övrigt uppfyller villkor för studiemedel). --- ang Engelska 6: det finns inte något generellt krav på eng6 inför yrkeshögskoleutbildning, men vissa utbildningar kan kräva eng6 för särskild behörighet (så man se om just den utbildning som du är intresserad av kräver eng6 för särskild behörighet), sedan är det ju bra att kunna mer engelska, oavsett vad man studerar eller var man jobbar - så det är inte fel att gå en kurs eng6 (och t o m även eng7). :)
    • Undersköterska : Okej, att ansöka om studiemedel från CSN är det något man själv ska göra när man börjar plugga igen eller får man det automatiskt?
    • Anna : Du måste ansöka om studiemedel. Det kommer inte betalas ut automatiskt.
    • Undersköterska : Vad ligger studiemedlet på om man pluggar på 50% respektive 100%?
    • Anna : Jag har utökat mitt svar, se ovan med snabblänkar där mer info finns. Kort svar är att för heltidsstudier är bidragsdel 3.000 kr för fyra veckors studier + man kan låna så det blir cirka 10.000 kr i månaden, totalt. Och för halvtidsstudier är det hälften av beloppen, alltså 1.500 kr för fyra veckors studier i bidrag och så får man låna så att det blir cirka 5.000 kr/månad. Det man lånar måste man sedan betala tillbaka.
    Läs alla kommentarer