Tage

    Hej! Hur många timmar apl räknas som en vecka?Enligt Skollagen så är det 15 veckor med minst 23 timmars arbetstid per vecka. Men, innebär det att bara 5 dagar räknas som en vecka? Eller räknas det att ha apl 3-4 dagar på en vecka med 23+ timmar som en Vecka? man har alltså vanlig skoldag 2 dagar.

    Min apl är upplagd på 600 timmar. 21 veckor med 3-4 dagar i veckan! 23-31 timmars arbets tid per vecka. Så räcker det med att jag bara går 15 veckor av 21?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Nej, det tror jag inte att det räcker att du går 15 veckor av 21 veckor om din skola har bestämt att ni ska vara på APL i 21 veckor.
    15 veckor APL är minimum vad en gymnasieskola får förlägga APL på (gäller gymnasiala yrkesprogram) men skolan kan införa väldigt mycket mer praktik än de 15 veckorna. Skola får inte erbjuda mindre APL än 15 veckor men får erbjuda eller införa väldigt mycket mer praktik. Om du uteblir från praktik-timmarna är det skolk och du riskerar bli av med studiehjälpen från CSN.
    Du kan fråga skolverket. Jag är ganska säker på att du får samma svar från skolverket som jag ger dig nu. Telnr.till skolverker är 08-52733200.

    Studie- och yrkesvägledare