Simon
    Hej jag har tagit studenten förra året och håller just nu på med att höja mina betyg via skolans konkurensprövning. Tänkte fortsätta nästa termin på komvux. Mina BI(vanliga Betygen) är rätt så ok. Jag snittar 18.8 (Inklusive mina meritpoäng på 2,5) jag skulle gärna vilja komma in på läkar- eller Tandläkar -programnet i framtiden och undrar om det är realistisk att nå ett snitt på ca 21.6 efter att ha kompletterat flera betyg. Jag har rätt så många C och B som skulle behöva höjas och det tar enkelt sagt väldigt mycket tid. Tycker du att jag ska fortsätta med komvux distans kurser eller kanske satsa på högskoleprovet. Just nu med ett deltidsjobb på 50% vid sidan känns det redan jobbigt. Men att behöva läsa upp runt 5-6 kurser nästa termin känns ju nästan omöjligt. Att plugga utomlands är inte heller verkligen någon option för mig. Vad rekomenderar du? Mvh/Simon

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Simon,
    högskoleprovet är ett bra alternativ. Än finns det ingen begränsning på antal ggr man kan göra högskoleprovet. Kostnaden är också "överkomlig", 450 kr.
    Det är dyrare att anmäla sig till En styck Prövning än till hela högskoleprovet.
    *****
    Du skriver om att läsa några kurser på komvux. Jag tror tyvärr inte att du kommer få plats på kurser, i vilka du redan har godkända betyg. Det är rätt ovanligt att på komvux få läsa om kurser, enbart för konkurrenskomplettering; komvux har inte råd (i alla fall är det oftast så, tyvärr).
    Så - prövningar och/eller Högskoleprovet - det är de 2 realistiska alternativ.
    Angående hur mycket man kan höja sina betyg genom prövningar, så är "taket" - 22,5 i meritvärde. Det är max som man, över huvudet taget, kan uppnå. Och det händer att folk, genom prövningar, höjer just till "taket"; så det är inte omöjligt; kan - dock - ta tid och kostar både ansträngningar och pengar... så är det tyvärr.
    Vänliga hälsningar
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare