Isak

    Hej! Jag håller på att ansöka till amerikanska universitet via The Common App. Jag har bjudit in min mentor till att göra en s.k. ”Counselor Recommendation”, men hon förstår inte vad som menas med Scholes Report. Har ni några tips på vad som ska göras av en Counselor, för svenska elever vid ansökan till amerikanska universitet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isak,
    studievägledare som jobbar på IB-gymnasieprogram brukar vara bättre insatta, och även lärare som jobbar med elever på IB-programmet, för att många elever från den utbildningen söker till utländska universitet. Så, mitt första förslag är att du eller din mentor försöker få hjälp/svar från de som jobbar på IB-programmet. Listan på gymnasieskolor som i Sverige erbjuder IB-programmet finner du på gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=IB
    Ett annat förslag jag har är att du kontaktar den skolan utomlands dit du söker och ställer din fråga där. Se också om du på skolans hemsida hittar anvisningar om vad som de förväntar sig kommer in tillsammans med din ansökan om utbildning.
    Och i sista fall, om jag inte kan hitta några tips eller svar, så skulle jag rekommendera att din mentor skriver om på vilka sätt du är en "bra elev": kommer i tid till lektionerna, ej skolkar, är bra skolkamrat till andra i klassen och liknande bra saker om dig, som påvisar att du är motiverad, skötsam, duktig som elev, är alltså med andra ord "bra elev". :)