Mikael SYV på FrågaSYV

    För att bli en jurist->> läser man i Sverige på juristprogrammet som är en högskoleutbildning på 4,5 år.

    Behörighet till juristprogrammet är grundläggande behörighet plus godkända betyg i historia 1b och samhällskunskap 1b. Att bli behörig kan man på många olika gymnasieprogram men i första hand brukar man rekommendera inriktning Juridik på Ekonomiprogrammet (pga det måste vara roligt att läsa lite juridik redan på gymnasiet om man är intresserad av juridik).

    Det finns idag Ca 200 gymnasier>>> som erbjuder EK,juridik  ... Antagningsgräns bestäms inte på förhand utan uppstår i efterhand; man får veta hur det "blev" när antagningen är klar. Vi rekommenderar söka många olika alternativ till gymnasiet och i första hand söka till en skola som man helst vill gå på, oavsett vilken antagningsgräns som fanns på den skolan förut. Det är i princip samma kurser som man läser på samma utbildning, på olika skolor men visst finns det vissa skillnader, i första hand i vilka valbara kurser som erbjuds. Olika moderna språk kan erbjudas, t.ex och olika listor på kurser inom Programfördjupning (ofta beror det på tillgång till lärare).