Rbn
    Hej, jag kommer gå ut 3an snart och undrar vad jag ska gå på för utbildning inom folkhögskolan för att nå grundläggande behörighet? Jag kommer då inte få en fullständig examen men har godkänt i ganska många kurser
    Helst vill jag gå någonstans runt Uppsala med internat eller studentbostäder

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rbn,
    listan på Allmänna kurser på gymnasienivå på de svenska folkhögskolorna finner du på folkhogskola.nu/sok-kurser/?type=allman&gy - att bli antagen till en allmän kurs på en folkhögskola är inte en självklarhet; många söker och inte alla blir antagna. Vi rekommenderar därför söka till flera ( t o m till Många) olika folkhögskolor.
    Här är en lista på allmänna kurser på folkhögskolorna som erbjuder någon form av studerandeboende: folkhogskola.nu/sok-kurser/?type=allman&csn=0%2C3%2C4&internat

    Studerandeboende på folkhögskolorna erbjuds på de folkhögskolor som finns utanför stora städer. I Uppsala län hittar jag endast en folkhögskola som erbjuder studerandeboende och samtidigt erbjuder studier på en allmän kurs på gymnasienivå: se Biskops-Arno-Nordens-folkhogskola/Kurser/2022ht/allman-kurs
    Biskops Arnö Nordens folkhögskola ligger på Biskops-Arnövägen 30 i Bålsta (ligger alltså cirka 5-6 mil söder om Uppsala).

    Du får gärna söka till flera folkhögskolor: som jag nämnde ovan, så är det inte självklart att bli antagen. Folkhögskolorna brukar prioritera sökande som ska läsa på en allmän kurs i 3 läsår. De som redan har läst på gymnasiet i ett eller flera läsår prioriteras "i andra hand", så du ska helst även ha "plan B" i fall du inte kommer in på någon folkhögskola.

    • Rbn : Tackar :) ska kika in länkarna
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!