Binh
    Hej! Jag ska börja gymnasiet och behöver lite råd. Valde restaurang först men ville sen byta då det var försent. Så jag skrev till SYV på min skola och hon sa att jag skulle ringa till gymnasieantagningen efter 1juli. Jag visste inte vad jag ville göra eller bli. Så jag tog råd från mina kusiner. De sa att jag kunde välja Samhäll eller natur eftersom de var rätt så breda linjer. Så jag kollade upp de skolor med samhäll, och den skolorna som jag ville gå på hade ca 80pers i kön. Så jag kollade på natur, och det var det 20 i kön. Om jag ska vara ärligt så har jag inte så stor koll då mina föräldrar inte kan hjälpa då de själva inte vet så mycket. Är rätt stressad för att de säger att natur är rätt så tufft och svår matte. Är inte så bra på det, fick ett C och bara 262 som merit. Och kommer jag in ens?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Binh!

    Jag förstår att det är en svår situation. Först och främst tycker jag att du ska fundera på vad DU vill och inte lyssna på andra. Många kan ge bra råd men kom ihåg att det är ditt val!

    Läs om programmen och läs även programplanerna som visar vilka kurser som du läser på respektive program.
    Kanske det kan vara ett första steg för att komma på vad du vill!

    Mitt råd är att välja efter intresse! Det är svårt att veta vid 16års ålder vad man vill arbeta med senare.
    Sedan tycker jag att du snarast ska kontakta gymnasieantagningen/antagningskansliet i ditt län/kommun för att se om det finns lediga platser på andra skolor/program som du kan tänka dig. Gör det så snart som möjligt så att du kan få hjälp att komma in på en skola!

    Lycka till!

    Hälsningar
    Melina, SYV

    Jag förstår men kanske el- och energiprogrammet inriktning dator och kommunikationsteknik?
    Där är det inte lika mycket matte som t.ex Natur eller Teknik.

    Du kan alltid läsa på yrkeshögskolan efter det eller läsa upp dina betyg efter om du skulle vilja utbilda dig vidare till t.ex programmerare.

    framtid.se kan du läsa om olika yrken? Kanske kan du hitta ett intresse där? Men som sagt, du behöver inte bestämma dig för yrke än, det har du 3 år på dig att göra :-)

    /Melina

    • : Tack Melina för så snabbt svar. Jag har haft svårt för att hitta ett intresse men jag tycker och att arbeta med datorer och skulle gärna vilja lära mig mera om att programera. Men det stog att man ska ha intresse för matte.
    • : vilket är en av de ämnen jag har svårt för