Annonym
    Hej är en tjej som går Samhällvetenskapliga programmet. Har fått NP matte 1b F jag tycker att jag är bra på matte men när det blir prov och sånt blir jag stressad och räknar fel dels för att jag förstår inte vad de frågar efter och min hjärna slutar och funka just när det kommer till prov. Iafall fick jag chans och ska göra slutptov men är jätterädd att misslyckas eftersom poängarna är mycket högre än Np.
    Jag vill inte läsa om hela kursen eftersom jag tycker att det är lätt och lösar uppgifterna på boken. vet ej vad jag ska göra:)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    godkänt betyg i matematik 1 krävs för att uppfylla kraven för examensbevis, och detta gäller alla nationella gymnasieprogram, inklusive SA, samhällsvetenskapsprogrammet. På SA läser man matematik 1b och även matematik 2b som obligatoriska kurser.
    Att du blir så pass stressad, att du inte kan påvisa de kunskaper som du egentligen har - på prov - är ett problem.
    Svenska skolsystemet är uppbyggd på det viset att prov förekommer i så gott som nästan alla kurser och utbildningar man läser.
    Mitt råd är att du - via skolsköterskan - ber att få kontakt med skolläkare och med en psykolog (skolpsykolog), som förhoppningsvis kan komma med någon sort plan på hur du kan överkomma det problemet. I svåra fall, då det ej går att bota provrädsla som av experter bedöms vara som en sort "funktionsnedsättning", kan man få Intyg från en Psykolog eller Läkarutlåtande och kan i så fall ha rätt till extrahjälp och speciella anpassningar (exempelvis skulle din skola, om du hade den sorters Intyg kunnna söka extramedel (pengar) för att kunna ge läraren tid att ordna speciella prov för dig - då du kanske kan redovisa helt eller delvis muntligt eller redovisa i mindre portioner, göra flera delprov (småprov) i stället för ett stort prov).

    Eftersom du är så pass ung och kommer att - med stor sannolikhet - behöva läsa ganska mycket i framtiden - råder jag dig att inleda den sorters utredning, om hur pass "handikappande" din stora provrädsla är. Förhoppningsvis kan läkare och/eller psykologer erbjuda någon sort behandling, kanske KBT (kognitiv beteendeterapi), och om de ej kan erbjuda behandling eller om behandling inte hjälper - borde de kunna skriva ett sådant Intyg som kan ge dig rätt till mycket extra-hjälp.

    Prata också med din mattelärare, du kan visa din fråga och vårt svar till honom/henne. Jo, förresten, undrar jag - hur är det med andra ämnen? Du skriver endast om matte-provet i din fråga nu. Ni har väl prov i andra ämnen också? Går det bättre på de andra prov? Har du större problem just på matte-prov eller har du samma svårigheter på alla prov, oavsett ämnet?

    Vänliga hälsningar och lycka till!
    L.

    Liselotte
    • : Hej! Andra prov och muntliga saker får jag alltid A, men vet ej vad som händer just när det kommer matte. jobbar ju på lektionerna och det gick bra på de proven som vi har haft. Nämligen var det att det gick dåligt på NP, dels hade jag jätteont i magen och orkade inte ens och räkna eller tänka. Slutprovet jag tror att jag klarar av det men är bara så stressad över det och vill ej få ett F på matte 1b. Problemet med matte är att jag blir osäker vad de frågar efter speciellt problemlösning. Eftersom svenska är inte mitt modersmål blir det svårt att första vissa uppgifter som innehåller texter. Andra ämnen klarar jag av för att jag frågar läraren eller någon annan det jag inte förstår. det är bara det att jag inte vet vad jag ska göra dessutom känns det som att matteläraren tycker att jag är helt dum i huvudet som fick så dåligt resultat på NP.
    • Anna : Tråkigt att du upplever dig ha rätt stora problem med matten. Om du känner att du behöver bättra dina kunskaper i svenska språket, försök lära dig mer, så att du kan fullt ut förstå alla uppgifter "i text". Prata med din klasslärare/mentor, med kurator på din skola, med skolsköterska och kanske även med Rektor. Vi på Fråga SYV kan inte påverka dina betyg. Vi kan tyvärr inte heller bota de problem som du upplever när du ska göra matte-prov. Vi kan endast ge dig råd - ang. vart du ska vända dig. Vi tycker du bör vända dig till personal på din skola. Vi hoppas du får den hjälpen du behöver av personal på din skola eller att de hänvisar dig rätt - ex. till primärvården, förmedlar kontakt till en skolpsykolog eller ger dig extrastöd i matte och i svenska. Vi håller tummarna. Lycka till med dina studier och med allt annat!