SSiimmooNN

    Jag är 07a och började nyss gymnasiet. Jag började på ekonomi och gick där i en månad innan jag bestämde mig för att byta till barn och fritid för det blev för tufft. Jag har nu gått där i tre dagar och känner redan att det är för tufft här också och lärarna är inte så bra. Matteläraren kan knappt svenska t.ex, och pratar jättetyst. Jag funderar på om jag borde byta tillbaka till ekonomi, stanna eller byta till ett annat program. Vet inte vad jag ska göra.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tycker du kan prata med läraren och be honom/henne prata högre + se om du kan sitta på första raden, närmast till läraren så hör du bättre. På ett yrkesprogram behöver du endast klara matte 1a (första och lättaste gymnasiekurs). På ekonomiprogrammets inriktning juridik är matematik 1b och 2b obligatoriska kurser och på inriktningen ekonomi är även matematik 3b en obligatorisk kurs. Om du har "svårt för matte" eller inte gillar matte särskilt mycket, så är det ju inte så bra att gå en utbildning där ganska mycket matte ingår. Alla kurser finns upplagda på en gratis sajt som drivs av mattecentrum, www.matteboken.se - du kanske känner den sidan, men jag vill ändå påminna om att det är en mycket bra och gratis hemsida/sajt som jag varmt kan rekommendera. Du kan vinna mycket på att bedriva repetition och självstudier t.ex i matematik och använda läraren som handledare (för att fråga ngt specifikt, vid behov). Att lära sig lära sig själv saker är mycket bra och du kommer att ha stor nytta av det i framtiden, oavsett vilken utbildning du ska gå eller vilket jobb du ska ha.

    Ge svar på frågan om du ska byta program kan jag inte göra. Det är väldigt många faktorer som spelar roll i frågan om trivsel på en utbildning, t.ex på en gymnasieskola. Att man gillar lärare och kommer bra överens med dem är en av sådana viktiga faktorer men endast en av många olika delar i trivsel-frågan. Att lära sig anpassa sig till situationer där man kanske inte helt och hållet trivs till 100% är en bra lärdom. Se om du kan tänka så här: "det här passar mig inte perfekt, men jag kan ändå anpassa mig och klara mina mål" - då lär du dig att försöka hitta strategier på hur du kan göra för att antingen lära dig själv (genom självstudier) eller få läraren att förklara bättre, så att du förstår. Det kommer även finnas fler chanser (efter gymnasiet). Även om du får F i flera kurser på gymnasiet, så har du ändå lärt dig ngt (förhoppningsvis) och det blir sedan lättare att klara studierna på t.ex folkhögskola eller komvux, eller bli anställningsbar genom en arbetsmarknadsutbildning (via Arbetsförmedlingen).
    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    Studie- och yrkesvägledare