StressadNaturare

    Hej jag går nu andra året på Natur och har nu fått enormt mycket ångest över mitt gymnasieval. Jag har fortfarande godkänt men har känt att kemi 2 blivit riktigt svårt och att matte 4 kommer bli ett större problem. Tror jag får godkänt i allt men kommer ha väldigt låg merit. Tänkte på att byta till samhäll men valde att fortsätta men att gå natursamhäll istället. av vad jag har hört så var det inte nog många som valt natursamhäll och därför blev jag tvingad att gå natur natur istället. Jag klarar mycket bättre av SO ämnena än Matte och Kemi och har därför fått mycket ångest på grund av att min merit kommer bli så pass dålig. Känner inte heller något sug att behöva höja dem kurserna på komvux och vet inte riktigt vad jag ska göra nu på grund av att de är försent att byta. Känner hur detta verkligen har påverkat mitt mående då jag konstant sitter och tänker på det här även när jag försöker slappna av.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vad vill du jobba med i framtiden? Vilket är ditt drömyrke? Du skriver om att du kommer ha låg "merit". Meritvärde på gymnasiala betyg är viktigt när man söker till högskola-universitet men även här kan man komma in på resultatet av högskoleprovet (gör högskoleprovet om du siktar på någon universitetsutbildning, är mitt råd). Men det finns ju också många andra möjligheter efter gymnasiet t.ex finns många utbildningar inom yrkeshögskola där betygen spelar viss men inte avgörande roll. Yrkeshögskola tar mycket hänsyn till sökandes motivation, resultat av tester och intervjuer och arbetslivserfarenhet (bra att ha jobbat i alla fall "något" t.ex haft sommarjobb och/eller extrajobb). Du får gärna kika på utbud inom yrkeshögskola - se www.yhguiden.se
    Några exempel på YH-utbildningar:
    utbildning/campus-vastra-skaraborg/operativ-digital-kommunikatör
    utbildning/gtv-gamleby/tv-produktionsspecialist
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör
    utbildning/nackademin/social-media-manager

    Studie- och yrkesvägledare