Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31882 frågor besvarade.
Vad ska jag göra med franskan?
5Poäng
Lydia
Jag har gått ganska länge i en franskinriktad skola vilket betyder att kursen franska 3 som jag valt i gymnasiet är alldeles för lätt. Det enda möjlíga alternativet har varit att utföra en s.k. "prövning" där man ska betala en summa för att få ett betyg i kursen och sen, vad jag förstått, slippa ha dessa lektioner under hela året - för att sen börja på franska 4 nästa årskurs. Det här vill jag inte göra, dels eftersom att det kostar men främst för att jag gärna vill ha franska och höra det så att man inte glömmer något!
Det jag skulle vilja mest av allt är att flytta upp till steg 4 eller 5 i år - alltså gå med tvåor eller treor - men tydligen fungerar inte våra scheman ihop så därför har man gett upp den tanken. Jag vill ju hinna utvecklas i språket under min tid i skolan, vilket är anledningen till att jag inte vill "slippa" lektioner.
Finns det verkligen ingen chans att kunna ha franskalektioner som är i min nivå? Vad ska jag göra?
Hej Lydia,
det är en ovanlig situation som du befinner dig i - när du känner att du redan har kunskaper i en kurs, som du egentligen ännu inte har läst.
Jag förstår att du inte vill betala för att göra prövning. Det kommer dessutom att kosta ännu mycket mer än vad prövningen kostar - eftersom - i fall du inte deltar i Franska lektioner, läser du inte på heltid & med det inte har rätt till Studiehjälp från CSN /1050 kr. i månaden/.
Jag förstår att du vill utvecklas i språket & tycker att du gör rätt som ställer den här frågan till oss nu.
Jag kommer att ge dig några förslag:
-att du samråder med läraren i franska ang. hur du kan utvecklas i språket;
-ha lite tålamod, "go with the flow" (skynda långsamt, med andra ord);
-fundera över vad du kan göra på egen hand för att utvecklas i franska.
Om du siktar på A-betyg som du kanske kan få med lätthet i Franska steg 3, kanske du kan ha "extra kunskaper på lagret" (i huvudet) så att du även kan senare få A-betyg i steg 4 och 5.
Även om alla i klassen är på samma nivå när kursen börjar (vilket sällan är fallet) - redan om ett par veckor så splittras språkgruppen och vissa elever kommer efter medan andra går snabbare fram. Du kommer att tillhöra den avancerade gruppen och ni kanske blir några stycken som kan bilda en "avancerad språkgrupp" inom den större gruppen.
Läs annars framåt i textboken i Franska och använd läraren som Handledare.
Angående utvecklas i språket utanför skolan, tänkte jag på t.ex. Franskt språkcafé på Medborgarplatsens bibliotek.
Deras "annons" lyder: Träna franska över en fika! Du som redan kan en del franska & vill öva konversation är välkommen till vårt språkcafé på fika och tillfälle att samtala på franska! Ingen föranmälan behövs.
Måndagar kl. 17:00-18:00 i Astrid LIndgrenrummet på plan 2.
Kontakt: [email protected]
*** *** ***
Det finns säkert fler ställen och aktiviteter där du kan använda dina kunskaper i Franska.
Men även helt på egen hand kan du lära dig väldigt mycket: med bas i de uppgifter som hela klassen gör. T.ex. en text som ni "jobbar med" på en fransk lektion kan du inte bara läsa och översätta men även skriva om - men fler detaljer, byta ut enklare ord mot svårare, skriva till ett annat slut på berättelsen, skriva om samma historia men från en annan persons synvinkel.
Om du träffar på ett nytt franskt ord, lär dig inte bara det ordet, utan även några synonymer & ta reda på ordets ursprung.
Med internet finns det oändliga möjligheter att ta reda på saker. Lär dig några franska dikter eller prosa utantill (att lära sig texter utantill förbättrar minnet).
Du skulle även kunna leta information om hur man utvecklas i ett främmande språk på egen hand och testa de olika metoder på dig själv och din egen språkutveckling. Material som du har samlat, kan du sedan använda i ditt Gymnasiearbete, som är en obligatorisk kurs á 100 p.
Det blev ett långt svar på en ovanlig fråga. *L* ;-)
Sammanfattning:
om du tentar av en kurs och inte deltar i undervisningen, läser du på deltid i fortsättningen och med det inte har rätt till Studiehjälp från CSN;
det är synd att det inte finns möjlighet att ordna plats åt dig i steg 4 i stället för 3, men du kan försöka göra ngt. bra av situationen - lära dig språket "på djupet;
be om samtal med lärare i franska för att utforma en individuell studieplan för dig.
Jag hoppas att du finner ngt. tips eller råd i mitt svar som blir till hjälp för dig.
Önskar dig allt väl & lycka till!
Julia SYV
HEJ LYDIA,
ang. eget ansvar - på gymnasiet är det meningen att man skall lära sig ta eget ansvar, det behöver man kunna inför högre studier och/eller arbetslivet.
Se det som träningsuppgift - att ta eget ansvar. Du kan testa att t.ex. planera framåt och ge dig själv läxor i Franska. Exempel: läsa 20 sidor ur en bok (minst) på en vecka med "deadline" söndag kväll - och se till att läxan blir gjort varje vecka.
Om du tänker läsa på eftergymnasial nivå, så funkar det så på högskolan t.ex. att man har alla tentor i slutet av terminen och under hela terminen är det föreläsningar men det är ingen som tar närvaro - du kommer om du vill och läser på om du vill, men sedan är det svåra tentor samlade i slutet på terminen.
De studerande som under gymnasiet inte lärde sig ta eget ansvar och slöade sig under terminen, blir underkända på tentorna, vilket får även ekonomiska konsekvenser: de får inte Studiemedel för fortsatta studier. Många som hamnar i den situationen, tvingas hoppa av studier eftersom de inte har råd att studera utan Studiemedel.
Det är inte bara BRA att lära sig ta eget ansvar på sina studier, det är NÖDVÄNDIGT, "ett måste" inför eftergymnasiala studier och även inför arbetslivet där det på arbetsplatserna (olika, givetvis) förekommer ofta att man får jobba ett bra tag innan arbetsgivaren kollar vad man har gjort och sedan är det för sent att bättra sig, då man inte får fortsätta efter provanställningen t.ex. pga att man var för slö och/eller initiativlös (väntade på att någon skall tilldela en konkreta uppgifter hela tiden).
Jag hoppas du förstår hur jag menar: nu har du tre år på dig att "pö-om-pö" lära dig ta eget ansvar. Om du lär dig det, kommer du att ha stor nytta av det i massa olika situationer under resten av ditt liv.
Bästa hälsningar & vi kommer att hålla tummarna för dig! *L* :-)
Mvh
Mikael SYV
Hej! Jag har som dröm att jobba inom forskning och som professor inom psykologi. För att börja så har en Syv rekommenderat beteendevetarprogrammet, vilket lämnar mig med två val: Uppsala Universitet eller Lunds Universitet.
Fick jag välja så skulle jag av personliga skäl föredra Uppsala, men...
Milla : :
Hej,vägen till att bli forskare och/eller professor är väldigt lång. Efter kandidatprogrammet kommer du behöva läsa utbildning på avancerad nivå... Läs hela svaret
Jag går mitt första år på teknikprogrammet på gymnasiet och kommer läsa engelska 7 i trean. Mina betyg och intresse i språket är mycket goda.
Min fråga är vilka kvalifikationer som krävs för att erhålla en plats som professor i engelska på ett universitet. Vilka högskoleprogram finns och...
Peter: :
Hej,
För att undervisa på universitet måste man ha högskoleutbildning och dessutom får man antingen bli doktorand (de oftast jobbar som assistenter på kurser) eller... Läs hela svaret
Hej! Jag funderar på att bli doktor i nationalekonomi. Vilka skolor kan man bli det på och vad krävs det att man läst innan? Dvs måste jag läst nationalekonomi på avancerad nivå eller räcker grundnivå. Sedan har jag svårt att hitta...
Anna: :
Hej Mollie,för att uppnå högre "titel" inom ngt. kunskapsområde behöver man skaffa sig utbildning på avancerad nivå (alltså först läser man på Grundnivå och sedan... Läs hela svaret
Hej! Jag undrar vad skillnaden mellan högskola och universitet är, och är det högskola eller universitet som kommer först efter gymnasium? En fråga till, finns det något som kommer efter universitet eller högskola? Alltså något högre...
Julia: :
Hej!Skillnaden mellan ett universitet och en högskola är att bara universitet får utfärda examen på forskarnivå. Men genom att samarbeta på olika... Läs hela svaret
Hur blir man professor i psykologi? Hur blir man professor i psykiatri?
Anna: :
Hej Mira,
För att få tjänster som professor krävs omfattande meriter från egen forskning på avancerad nivå och erfarenhet från att ha undervisat på... Läs hela svaret
Läser för närvarande Förskollärarprogrammet 1:a året, men funderar på att söka till juristprogrammet på SU. Detta, eftersom jag ville bli professor som förskollärare, men det verkar inte finnas garanti för der.
Snittbetyget på gymnasiet är c:a 15, så kommer behöva göra högskoleprovet för att...
Anna: :
Hej J,
det går inte att ge någon garanti på att någon, t.ex du, kommer in på en viss utbildning. Inte ens om man har hösta betyg och högsta möjliga resultat på... Läs hela svaret
1. Hur ser prognosen ut för ämneslärare åk 7-9, om man väljer inriktning samhällsvetenskapliga ämnen? Målet är att jobba som professor på universitet efter examen....
Anna: :
Hej J,
Professor - är en titel för de högst utbildade lärarna vid lärosätena: högskolor och universitet. Samma typ av tjänster finns inom flertalet universitetssystem i... Läs hela svaret
Hej,
Jag har ett år kvar på naturvetenskapliga programmet inriktning natur och är väldigt kluven i vad jag ska läsa senare.
I något år har jag varit väldigt inriktad på att bli läkare för att sedan bli forskare neuroendokrinolog eller psykologi, men efter flera sjukhusbesök i sommar har...
Anna: :
Hej Hanna,
vilken spännande fråga, men som också är svår att svara på. Du skriver "svår för att forska" - och jag tror du menar inte att kunskaper eller ambitioner inte... Läs hela svaret
Hej, jag går första året på gymnasiet och tänker på att bli proffessor i matte, det är väl att undervisa matte i universitet? Jag går tekniklinjen och undrar vad som behövs för att kunna bli proffessor i matte samt kanske doktorera.
Peter: :
Hej Farhad,
du behöver på gymnasiet Iäsa så mycket matte du kan - i aIIa fall minst matte 4 (som är obligatorisk kurs på inriktningen Teknikvetenskap men inte på de andra... Läs hela svaret