ollebolle

    Hej, jag vet inte vilken utbildning jag ska välja. Jag läste natur på gymnasiet och tror att jag vill jobba inom läkemedelsindustrin. Jag tycker människokroppen är intressant men vill inte bli läkare då jag inte vill jobba med människor på det sättet. Har varit inne på biomedicinprogrammet, kandidat i kemi och kemiteknik. Vet inte vilken av utbildningarna som skulle passa mig bäst och undrar vad dem skulle kunna erbjuda för jobb i framtiden. Tacksam för hjälp!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att jobba "inom läkemedelsindustrin" är en ganska "vag beskrivning". Man kan inom den jobba som t.ex Inköpare eller Säljare men det är kanske inte det du i första hand vill satsa på (är min gissning). Jag vill råda dig att hitta det yrket eller kanske några yrken som du är mest intresserad av och se vilken utbildning som de yrken kräver.
    www.framtid.se presenteras över 2.ooo yrken! Du kan t.ex börja med att titta på:
    yrke/läkemedelsutvecklare
    yrke/biokemist
    yrke/laboratorieingenjor-inom-kemiomradet
    yrke/läkemedelskemist
    Du får också gärna kontakta studievägledare på de institutioner där utbildningar inom kemi, biologi och medicin ges och rådfråga dem.
    Du kan annars börja läsa kemi och/eller biologi på universitetsnivå och se sedan "vart det bär"... Det inte fel (utifrån innehåll i din fråga) att t.ex satsa på kandidatprogrammet i kemi (till att börja med) och vara beredd att sedan söka till utbildningar på avancerad nivå (magister- eller masterprogram).
    Du kan också kika på jobbannonser (annonser om lediga jobb) och se vad arbetsgivare skriver om vilka kvalifikationer de efterfrågar. Om du tittar på yrkespresentationerna på www.framtid.se så ser du längst ner i varje presentation vilka annonser om lediga jobb som finns inom det aktuella kunskapsområde - så kika gärna på vilka meriter som efterfrågas för anställning.

    Studie- och yrkesvägledare