Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    en intressant fråga du ställer men som också är mycket svår att besvara. Rekryterare är i Sverige ett av många de så kallade "icke-reglerade yrken". Du får gärna kika på vad vi skriver om UTBILDNING i presentationen på framtid.se/yrke/rekryterare
    Min erfarenhet säger att på små företag är det ganska ofta en och samma person som är "hela personalavdelningen" som är både Rekryterare, Löneadministratör, Schemalaggare och Chefsassistent samt även Kontorsvärd. Stora företag och organisationer kan välja att anlita externa "aktörer" som tar hand om ansökningar och presenterar för arbetsgivare ett mindre antal kandidater (t.ex 3 personer) som arbetsgivare kallar till intervju och sedan väljer att anställa en av dem. Men en stor organisation eller ett stort företag kan också välja ha en egen rekryterare men i så fall är det ofta en person som har utbildning inom den aktuella branschen och även flerårig erfarenhet att själv ha arbetat inom den branschen. T.ex vill man jobba med rekrytering till kemiföretag, har man störst chans att få göra det om man själv är utbildad kemist, har jobbat som kemist i några år och även har "viss utbildning" inom psykologi, samtalsmetodik, arbetsrätt och "personalfrågor". Arbetsgivare kan också välja att utbilda "rätt person" inom rekrytering genom att köpa in den utbildning som arbetsgivaren tycker krävs.

    Studie- och yrkesvägledare