Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att plugga marknadsföring är ett spännande val med många möjligheter. För att sticka ut i mängden kan det vara bra att tänka på följande punkter:

    1. Specialisera dig
    Fördjupa dig inom ett specifikt område av marknadsföring som intresserar dig mest, till exempel digital marknadsföring, varumärkesstrategi, marknadsföringsanalys, konsumentbeteende eller sociala medier. Detta gör att du kan erbjuda expertkunskap som är eftertraktad på arbetsmarknaden.

    2. Skaffa Praktisk erfarenhet
    Sök praktikplatser, traineeprogram eller delta i projekt som ger dig praktisk erfarenhet. Detta är ofta lika viktigt som din formella utbildning eftersom det ger dig en chans att använda teoretiska kunskaper i praktiken och bygga ett professionellt nätverk.

    3. "Rusta upp dig" med Kompletterande färdigheter
    Lär dig gärna några färdigheter som kompletterar din marknadsföringsutbildning, såsom t.ex kompetens i dataanalys, SEO/SEM, grafisk design, videoproduktion och/eller programmeringsspråk relaterade till webbutveckling. Detta gör dig mer mångsidig och attraktiv för arbetsgivare att anställa eller ge uppdrag till.

    Bästa Universiteten för studier i Marknadsföring?
    Vilka universitet som är bäst för att läsa marknadsföring på, kan variera beroende på vilken typ av specialisering du är intresserad av, samt geografiska och personliga preferenser. Några av de mest kända "skolor" ser du i listan, nedan:

    - **Harvard Business School**, USA

    - **Stanford University**, USA

    - **INSEAD**, Frankrike

    - **London Business School**, Storbritannien

    - **Stockholm School of Economics (Handelshögskolan i Stockholm)**, Sverige; se framtid.se/studier/universitet-hogskola/handelshogskolan-i-stockholm

    - **Lund University School of Economics and Management (Ekonomihögskolan vid Lunds Universitet)**, Sverige

    Det är också viktigt, tycker jag, att du tittar på universitetens partnerskap med näringslivet, deras alumni-nätverk, och möjligheter till praktik.

    Bör du "ta en master"?
    En masterexamen kan definitivt hjälpa dig att sticka ut, särskilt om du väljer en inriktning som matchar dina karriärmål och intressen. En masterexamen ger dig fördjupade kunskaper och visar på din starka engagemang som du har i relation till "ditt kunskapsfält". Det kan också öppna dörrar till mer avancerade positioner i yrkeslivet och högre lön.

    Speciella Skolor för Marknadsföring?
    Det finns skolor och institutioner som specialiserar sig på utbildningar inom områden marknadsföring och reklam, till exempel Berghs School of Communication i Sverige, se information på framtid.se/studier/yrkeshogskola/berghs-school-of-communication

    Sammanfattning
    Att välja "rätt utbildning" och lärosäte kan vara ganska viktigt, men det kan många ggr vara ännu viktigare att aktivt engagera sig i sitt lärande, söka praktiska erfarenheter och bygga ett starkt professionellt nätverk. Glöm inte att hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna och teknikerna inom marknadsföring, eftersom det är ett snabbt föränderligt kunskapsområde.

    Hänvisningar/lästips
    framtid.se/reportage/vill-du-jobba-som-frilansare?
    framtid.se/yrke/marknadskommunikatör
    framtid.se/yrke/digital-marknadsforare

    Studie- och yrkesvägledare