Fanny
    Hej! Jag vill bli polis när jag blir stor, jag tänkte att samhäll är en väldigt bra linje då. Men jag klarar verkligen inte av plugget, jag trivs inte på programmet och jag kan verkligen inte vara kvar här. Så jag funderar på att byta till barn och fritidsprogrammet, men jag har hört att man då måste lägga till vissa kurser, Så min fråga är nu, vad behöver jag lägga till?
    tacksam för svar så fort som möjligt!
    • Anna : Jag skriver nu svar på din fråga. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    En bra sida för dig som vill bli polis är https://polisen.se/Bli-polis/Utbildningen/

    Antagningskraven ser du på https://polisen.se/Bli-polis/Ansokan/Antagningskrav/

    Viktigt att tänka på är att det inte endast är godkända betyg som krävs, utan man måste även ha B-körkort och uppfylla fysiska, medicinska och psykologiska krav.

    Vad det gäller betyg, Samhällskunskap 1b och Historia 1b - är kurserna för Särskild behörighet, som du måste ha godkända betyg i. Dessutom måste du även ha Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Se längst ner på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_BF.pdf vilka kurser som du behöver läsa för Grundläggande behörighet - i rutan Tips från SYV.

    Historia 1a2, 50 poäng - som du behöver för särskild behörighet, kan du läsa inom Programfördjupningen
    och Samhällskunskap 1a2, 50 poäng - inom Individuellt val.

    Samfattning:
    På Barn- & fritidsprogrammet (för att bli behörig att söka till Polisutbildningen) behöver man välja
    Svenska 3 och Historia 1a2 - inom Programfördjupningen
    och
    Engelska 6 och Samhällskunskap 1a2 - inom Individuellt val.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!
    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA