Amanda
    Hej det är snart dags att välja till högskola/universitet och jag är fortfarande lite tveksam på vad jag ska välja.

    Jag är intresserad av datorer och vill gärna lära mig mer inom detta ämne samtidigtsom jag skulle vilja läsa psykologi med.

    Så jag har varit inne på att bli dataingenjör men börjar fundera på att läsa till civilingenjör i medieteknik istället men är det så att det har en mer negativ klang om sig? Och är det väldigt stor skillnad mellan programmen?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda!

    i vilken stad tänkte du läsa i första hand? Då kan du få kontaktuppgifter till Studievägledare på just de institutioner där de högskoleprogrammen ges. De är experter på just den "smala" delen av utbildningsmarknaden, så att säga. :)

    Ang. "negativ klang" så har inte jag hört ngt. om det... du får gärna förklara mer.

    Om du år väldigt kluven mellan datorer och psykologi, så kanske är det bättre att söka fristående kurser och testa en av varje - en fristående kurs inom data och en fristående kurs i psykologi på högskolenivå. Då vet du sedan mer, kan jämföra hur det är att läsa psykologi och datateknik på högskolenivå. Vad tycker du om ett sådant förslag?

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Det beror vad jag bestämmer mig för. Vill läsa medieteknik i Stockholm eller Norrköping och datateknik i Göteborg eller i Linköping. Har hört att medieteknik låter sämre på pappret då medie kan uppfattas som oseriöst och om det stod mellan att anställa en som har läst datateknik och en som har läst medieteknik så väljer man den som har gått data. Ja jag har varit lite inne på att läsa kognitionsvetenskap med som kombinerar både psykologi och data men börja fundera på att läsa en kurs i kognitionsvetenskap istället. För känns som en smalare linje om jag skulle läsa en kandidatexamen i det än vad datateknik eller medieteknik känns som.
    • : /Amanda
    • Milla : Jag kontaktar en sakkunnig på område och återkommer när vi får svar från den sakkunnige. En mycket bra idé är också att prata med Studievägledare på de fakultet/institutioner som utbilningarna ges och även med de studerande på de utbildningar (om man hittar kontaktuppgifter till dem). Jag ska nu skriva ett nytt svar till dig också... :)
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda!

    Det ingår mer Matematik & Datalogi i Datateknik (jämfört med Medieteknik).

    Inom Medieteknik läser man också en viss mängd Fysik och Elteknik, som man inte gör när man läser Datateknik.

    Informationsteknik ligger "mitt emellan" datateknik och medieteknik, kan man säga - där man läser mer Elektronik än på Datateknik och på Medieteknik läser man inte Elektronik över huvudet taget.

    Det är inte så lätt att välja när utbildningar "överlappar" varandra på flera områden.

    Utvecklingen går också ganska fort fram och det är ingen som med säkerhet kan svara på vad som blir mer gångbart på arbetsmarknaden om 5-6 år när du är klar med högskola och ska söka jobb.

    Här får man chansa lite grand och kanske välja det som man tycker är roligare att läsa. Om du tycker det är roligt att läsa, har du också en chans att bli riktigt bra på det. Och om man är riktigt bra på någonting, brukar man också hitta en arbetsplats där man kan ha användning för sina kunskaper och trivas riktigt bra! Det kan ta lite tid att hitta en sådan arbetsplats men det brukar på sikt lösa sig riktigt bra, om man verkligen är duktig på någonting.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Jag tycker också att det är en bra idé att boka ett personligt möte med en Studievägledare på en utbildning som du eventuellt är intresserad av att läsa. Jag vet inte i vilken stad du bor, men hitta du kontaktuppgifter till Studievägledningen på den högskola/universitet som ligger närmast till dig och försök boka ett personligt besök. Om inte det går, ring eller maila till några studievägledare på olika högskolor. Ställ samma frågor till dem alla och jämför deras svar. Kontaktuppgifter finns på högskolornas hemsidor. Hittar man inte kontaktuppgifter till vägledare, ringer man till högskolans växel och ber om att få direktnummer eller om att bli kopplad till studievägledare på rätt institution eller till "allmän vägledare" alternativt till Central studie- och/eller karriärvägledning.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare