Emma
    Hej,
    jag gillar biologi, matte, svenska ... vet inte vad jag ska söka till gymnasiet eller vad jag ska välja för yrke. Kan ni ge mig några råd?
    mvh
    Emma
    • Julia : Det är bra att du fick svar! Tanken med det här forumet är dock att alla intresserade ska få lära sig av allas frågor och alla våra svar. Vi önskar dig lycka till med dina studier!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    om du är 13 år, så dröjer det innan du ska välja till gymnasiet. Det kan väl inte vara så att du går åk9 idag? :)

    Med varje dag som går så lär du dig nya saker, du träffar nya människor, får nya idéer och dina intressen kan också förändras ganska mycket... det är alltså så att jag tycker att du ej behöver ha för bråttom för att bestämma dig.
    Läs gärna om många olika yrken på www.framtid.se

    Du gillar biologi, samhällskunskap och svenska samt matte, skriver du och jag förslår därför att du börjar kika på följande yrken, till att börja med:
    Biolog, Samhällsvetare, Språkyrken, Matematiker.

    Lär dig så mycket som möjligt inom alla ämnen, gå på öppna hus på gymnasieskolorna och på gymnasiemässorna. När det blir dags för dig att välja till gymnasiet, förhoppningsvis så "klarnar" det!

    Vänligen

    Julia syv

    Kika gärna också på gymnasieskolornas presentationer - på gymnasieguiden.se