Anonym
    Hej!
    Nu har jag en fråga och vill gärna veta vad ni tycker! Jag ska antingen gå samhällsvetenskapsprogrammet eller naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet, men frågan är vilket av dem. Jag tycker jättemycket om matte och jag har ca 300 i meritpoäng.
    Jag vet inte vad jag vill göra i framtiden, men nu tycker jag det verkar kul att bli kanske arkitekt eller någon slags jurist. Jag vet vad som krävs för att bli behörig till dessa utbildningar på högskolor.
    Tänk om jag går natur och inte får tillräckliga betyg för att komma in på högskolan, vad gör jag då? Är allt kört då? Kan jag inte på något annat sätt komma in på de högskolor jag är intresserad av? För vad händer om man failar på högskoleprovet?

    Hur skulle du gjort om du var i min sits? Skulle du valt samhäll eller natur på gymnasiet? Snälla svara så jag får veta hur andra skulle tänkt.
    Tacksam för svar.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    <hej!

    Om du gillar matte, är det gättebra att du gör, kan du läsa mer matte på alla gymnasieprogram. På Naturvet.programmet läser man även fysik, kemi och biologi som obligatoriska kurser. Frågan är om du gillar fyisk, kemi och biologi också eller bara matte?

    Högskoleprovet är frivilligt att göra. HP ger en Exatra chans till högskola, men man kan komma in på betyg, utan att göra HP.

    HP kan man göra hur många ggr som helst, 2 ggr varje år.

    Om man inte kommer in på "sin högskoleutbildning" varken sig på betyg eller på resultatet av HP, då har man problem... Svårt att få jobb efter ett högskoleförberedande program, lättare - efter ett yrkesprogram. Många ggr är det smartare att läsa på ett yrkesprogram, skaffa sig ett yrke, så man har en grund att stå på och har många olika valmöjligheter efter gymnasiet: få jobb direkt, söka till yrkeshögskola eller till högskola. Behörig till arkitekt och till jurist kan du bli även på yrkesprogram.

    Om valet för dig står mellan Samhällsvet.och Naturvet.programmet, så tycker jag att du bör fundera på om du gillar fysik, kemi och biologi också och inte bara matte. Tips: boka tid för "skuggning" på SA och på NA - två olika dagar och sen kan du jämföra, när du har testat var sin dag på vardera program.

    Hälsningar

    Mikael  SYV